MoU HSR bagi KL-Singapura dijangka akan ditandatangani pertengahan 2016 ini – Najib

hitachi-bullet-train

Memorandum perjanjian sefahaman (MoU) antara Malaysia dan Singapura dijangka bakal ditandatangani pada pertengahan 2016 ini, menurut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. MoU ini berkenaan dengan Projek Rel Berkelajuan Tinggi (HSR) Malaysia-Singapura, laporan The Sun Daily.

“Kami menjangkakan MoU ini akan ditandatangani pertengahan tahun ini dengan Singapura,” ujar Najib dalam ucaptamanya di majlis Invest Malaysia 2016. Beliau turut berkata HSR yang menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura ini adalah salah satu projek pembangunan di bawah Rancangan Malaysia ke-11 dan tidak terjejas walau pun terdapat pengurangan dalam perbelanjaan kerajaan.

“HSR, Lebuhraya Pan Borneo, MRT dan LRT, pembangunan Pengerang di Johor, masih berjalan. Kita memerlukannya. Walau pun ia bukanlah projek mega yang hebat, namun sangat diperlukan terutamanya pada masa hadapan,” jelasnya lagi.

HSR-stations-proposed

Projek HSR KL-Singapura yang menelan kos sejumlah RM70 bilion ini dijangka akan dilancarkan dalam tempoh satu atau dua tahun akan datang. Secara asalnya, jajaran landasaran akan bermula di Bandar Malaysia, seterusnya di Seremban, Ayer Keroh, Muar, Batu Pahat dan Nusajaya serta akan berakhir di Jurong East, Singapura.

Menurut laporan The Star pula, bukan setakat China sahaja yang menunjukkan minat yang tinggi untuk melabur di dalam HSR, bahkan Jepun dan Korea Selatan turut dikatakan berminat dengan projek ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required