SPAD gesa pengendali operasi teksi kaji dahulu model perniagaan Uber dan Grab sebelum menggunakannya

Syed-Hamid-Albar

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) menggesa pengendali operasi teksi untuk melakukan kajian yang menyeluruh sebelum menggunakan model perniagaan yang sama seperti servis perkongsian kenderaan seperti Uber dan Grab. Menurut laporan The Star, Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar berkata model perniagaan yang bagus sahaja tidak mencukupi.

Sebaliknya, pengendali operasi teksi perlu memastikan model perniagaan tersebut boleh diadaptasikan kepada operasi berkonsepkan jualan besar-besaran. “Contohnya, pemandu servis aplikasi perkongsian kenderaan perlu menyelenggara kenderaan mereka dengan baik kerana kenderaan tersebut adalah milik mereka dan atas tanggungan mereka sendiri. Pengendali operasi teksi tidak berkemampuan untuk menyelenggara dengan sepenuhnya sebuah teksi sahaja. Mereka perlu menyelenggara keseluruhan teksi milik mereka, jadi mereka tidak boleh menggunakan kaedah ini,” kata beliau.

Syed Hamid turut mendedahkan dianggarkan 80% pengguna pengangkutan awam lebih gemar untuk menggunakan servis perkongsian kenderaan berbanding teksi tradisional, bukti populariti yang diraih mereka. Walaupun begitu, Pengerusi SPAD itu menyatakan ini bukan bermaksud servis teksi akan berkubur sepenuhnya. “Kita perlu melihat kepada penyelesaian yang membolehkan kedua-dua servis teksi dan aplikasi perkongsian kenderaan ini beroperasi bersama,” tambah beliau.

Baru-baru ini, Kementerian Pengangkutan mengumumkan pemandu Grab dan Uber perlu untuk memiliki lesen vokasional PSV sebagai satu langkah yang diambil untuk mengawal selia perkhidmatan tersebut dalam negara. Walaubagaimana pun, implementasinya hanya akan berjalan setelah SPAD mengumpulkan maklum balas dari orang ramai.

Beberapa kumpulan yang mewakili pemandu teksi dilihat tidak berpuas hati dengan tindakan pihak berkuasa, termasuk SPAD, kerana gagal untuk mengambil tindakan terhadap pengendali servis perkongsian kenderaan tersebut di Malaysia. Dengan menegaskan servis aplikasi tersebut beroperasi secara haram tanpa lesen yang sah, mereka mengambil beberapa tindakan agar suara mereka kedengaran termasuk membuat beberapa protes jalanan sehingga menyebabkan beberapa laluan di Bandaraya Kuala Lumpur ditutup.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required