GALERI: Honda Civic – gen-10 FC vs gen-9 FB

Honda-Civic-New-vs-Old-1

Sudahkan anda membaca ulasan kami mengenai Honda Civic 2016 iaitu model generasi ke-10, yang bakal memberikan persaingan sengit buat Toyota Corolla Altis dan Mazda 3? Kali ini kami membawakan pula galeri foto perbezaan antara Civic generasi ke-sembilan (gen-9) dan versi terbaharunya, generasi ke-10 (gen-10).

Peningkatan yang ketara pada Civic gen-10 berbanding Civic gen-9 kelihatan di kebanyakan sudut. Ia memberikan perubahan gaya yang lebih segar dan menarik, malah lebih mudah menambat pandangan. Gabungan sporty dan elegen dipertaruhkan, iaitu ciri sporty pada Civic gen-8 telah diturunkan sedikit buat gen-10 ini. Manakala ciri elegan daripada Civic gen-9 turut ditampilkan, menjadikan bancuhan rekaan yang lebih berkarakteristik buat Civic gen-10 ini.

Bukan setakat imej yang ditampilkan, bagi FC, ia juga memiliki ukuran yang lebih panjang iaitu dengan 4,630 mm dan selebar 1,799 mm iaitu 105 mm lebih panjang dan 44 mm lebih lebar berbanding FB. Walau bagaimana pun, bagi ketinggiannya, FC telah diturunkan sedikit sehingga 199 mm iaitu hanya 1,416 mm untuk mendapatkan penampilan yang lebih bergaya. Bagi jarak rodanya pula, sebanyak 30 mm telah dikurangkan dari FD ke FB iaitu FC kini hanya 2,698 mm.

Honda-Civic-New-vs-Old-5

FB merupakan evolusi dari FD, yang membawakan bentuk monoform yang radikal bagi gen-8 itu. Seperti FD yang diperkenalkan pada tahun 2006, Civic terbaharu ini menampilkan bentuk yang lebih kurang sama. Dengan gaya ala-Fastback, bumbung yang landai dan panel terbentuk sporty, rekaan Civic 2016 ini lebih mudah menarik perhatian.

Khas untuk anda, ini galeri foto FC vs FB yang dirakamkan berlokasi Tha Phae Gate, Chiang Mai. Civic 2016 ini bakal dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi, dan kini tempahannya juga telah mula dibuka.

Sedikit perincian bagi Civic gen-10 spesifikasi pasaran Malaysia ada di SINI, dan jangan lupa baca ulasan pandu uji kami untuk varian 1.8 NA dan 1.5 Turbo.

GALERI: Honda Civic 1.5 Turbo RS, Spesifikasi Thai

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required