Proton Perdana 2016 dilihat tiba di pengedar

2016-Proton-Perdana-undisguised-1-850x478_BM

Proton Perdana 2016 dilihat telah tiba di pengedar Proton. Imej dan video yang kami terima ini adalah dari pembaca paultan.org, Lim Tsu Shyang, dan model yang dilihat tersebut merupakan varian tertinggi 2.4 liter.

Seperti yang anda boleh lihat, rekaan luaran Perdana 2016 ini jauh berbeza dari Honda Accord generasi kelapan iaitu model asas sedan segmen-D nasional ini. Pada bahagian hadapan, ia dilengkapi dengan sepasang lampu hadapan projektor xenon dengan lampu nyalaan siang LED, dihubungkan dengan dua bar krom pada gril hadapan yang turut menampilkan logo 3D terbaharu Proton. Apron bahagian bawah turut dilengkapi dengan trim krom dan lip yang besar.

Bahagian sisi pula menampilkan roda 17-inci rekaan baharu, yang belum lagi kelihatan dipadankan pada mana-mana model Proton sebelum ini. Pintu belakang Perdana ini turut direka semula menampilkan tiang-C yang lebih besar dan curam serta dilengkapi cermin tambahan. Sedan ini juga kelihatan sangat panjang, kerana panjang keseluruhannya diukur melebihi lima meter, lebih panjang dari Accord, Toyota Camry dan juga Mazda 6.

Bahagian belakang menyaksikan tiada sebarang perubahan berbanding dengan model yang dipamerkan di Pusat Pameran dan Konvensyen Antarabangsa Mines (MIECC) bulan lalu. Sepasang lampu belakang berbentuk-C dihubungkan dengan trim krom pada penutup but, lampu kabus belakang, reflektor dan kemasan tip ekzos berkembar ‘palsu’ merupakan antara ciri-ciri yang dipadankan.

Bahagian dalaman menampilkan kabin yang hampir menyerupai Accord dengan sedikit perubahan. Sistem infotaimen dilihat mempunyai dua skrin iaitu skrin sesentuh pada bahagian bawah serta skrin pelbagai informasi diletakkan pada bahagian atas. Keseluruhan bahagian dalaman menerima tema warna beige dan kesemua tempat duduk dilihat menerima balutan kulit.

Untuk varian 2.4 liter ini, Perdana dilengkapi enjin K24Z2 DOHC i-VTEC berkuasa 177 hp/222 Nm dan dipadankan dengan kotak gear lima-kelajuan automatik. Sama seperti barisan model lain, Perdana turut akan menerima enjin baharu Proton setelah program pembangunan enjin tersebut lengkap dan mula memasuki produksi pada penghujung 2017. Perdana dijangka dipadankan dengan enjin turbo NE01 2.0 liter empat-silinder yang diperolehi daripada Petronas pada tahun 2012 dan juga enjin turbo 1.5 liter pancitan bahan-api terus (TGDI) yang didakwa mampu menghasilkan kuasa 180 hp/250 Nm. Kedua-dua enjin ini bakal dipadankan dengan kotak gear CVT torque converter automatik baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required