DBKL akan salurkan maklumat banjir kilat di FB

Malaysia-Flash-Flood-2016

Banjir kilat yang melanda di beberapa kawasan utama di sekitar ibukota pada bulan lalu hingga menyebabkan kerosakan lebih dari 100 buah kenderaan menjadi iktibar buat Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) supaya menyalurkan maklumat dengan segera kepada orang ramai.

Menurut Pengarah DBKL Mustafa Mohd Nor, DBKL akan mewujudkan satu akaun laman sosial Facebook bagi memudahkan penyaluran informasi serta-merta kepada pengguna jalan raya, laporan Bernama. Malah maklumat tersebut juga boleh disalurkan oleh orang ramai untuk hebahan semua warga kota.

Katanya, menerusi perkongsian informasi oleh orang ramai melalui media sosial itu akan dapat membantu pengguna jalan raya mengelakkan diri daripada terperangkap dalam banjir kilat selain memudahkan mereka untuk merancang perjalanan ketika hujan lebat.

“Dengan cara ini, ia boleh membantu mencegah sebarang kemungkinan yang tidak diingini daripada berlaku. Sekali gus membantu pengguna jalan raya merancang perjalanan mereka sewaktu bencana alam ini,” ujarnya.

Semalam, media melaporkan Kerajaan dan DBKL menegaskan sekali lagi tidak akan memberikan sebarang pampasan kepada mangsa banjir kilat bulan lalu. Ini kerana banjir tersebut merupakan “bencana alam”.

Dalam kejadian banjir kilat yang berlaku di Lembah Klang pertengahan bulan lalu menyaksikan sekitar 100 buah kenderaan terperangkap dalam paras air yang naik secara mendadak pada beberapa jalan utama, termasuk Jalan Pantai Baru dan Jalan Tuanku Abdul Halim. Banyak kereta dilaporkan tenggelam di dalam air dengan kedalaman sekitar tiga hingga empat kaki, menyebabkan pemilik terpaksa meninggalkan kenderaan mereka.

Sistem perparitan yang kurang efisien dan hujan lebat faktor penyebab banjir kilat. Pembentungan yang sedia ada tidak dapat menampung jumlah besar air dan ia menyebabkan limpahan. Malah Sungai Klang juga tidak mengalir dengan sempurna.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required