Perparitan yang kurang efisien punca banjir – kerajaan

Malaysia-Flash-Flood-2016

Kerajaan berkata sistem perparitan yang kurang efiesien atau tidak sempurna adalah penyebab banjir besar berlaku di beberapa jalan utama di sekitar Lembah Klang sejak kebelakangan ini. Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Dato Sri Dr Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, hujan lebat dalam tempoh antara dua jam boleh menyebabkan sesetengah kawasan dinaiki air, laporan The Sun.

“Sistem perparitan yang kurang efisien dan hujan lebat faktor penyebab banjir kilat. Pembentungan yang sedia ada tidak dapat menampung jumlah besar air dan ia menyebabkan limpahan. Malah Sungai Klang juga tidak mengalir dengan sempurna. Justeru, sistem perparitan di kawasan berkenaan harus dikaji semula dan tindakan segera perlu diambil bagi mengelakkan kejadian yang sama berulang,” ujar Junaidi.

Walau bagaimana pun, Junaidi menolak kemungkinan perkara ini ada berkaitan dengan terowong SMART. “Ia bukan bermakna terowong terbabit tidak berfungsi, malah kejadian tersebut tidak berlaku di kawasan berkenaan,” tambahnya sambil berkata DBKL harus bekerjasama dengan Jabatan Saliran dan Pengairan untuk merencana dan melaksanakan perancangan terbaik bagi mengatasi masalah banjir kilat ini.

“Bagi pendapat saya, La Nina ini datang lebih awal. Kita jangkakan hujan lebat berlaku pada Jun dan sudah mempunyai perancangan untuk penyelenggaran pembentungan. Tetapi ia telah mula, iaitu dua minggu lebih awal. Jadi kita perlukan kajian dan akan melaksanakan perancangan yang sewajarnya,” ujarnya.

Menurut Junaidi lagi, pihak pemaju juga harus bertanggungjawab dalam soal ini terutamanya yang sedang melakukan pembinaan di kawasan sekitar.

Jabatan Bomba dan Penyelamat juga berkata banjir yang berlaku di Jalan Semantan dan Jalan Lingkungan Budi adalah disebabkan sistem perparitan yang lemah hingga menyebabkan banjir besar di kawasan berkenaan. Ia turut menyebabkan hampir 40 buah kenderaan terperangkap dalam banjir tersebut.

“Siasatan kami menunjukkan sistem perparitan di kawasan berkenaan tidak mampu menampung jumlah air hujan yang melanda pada petang kelmarin,” ujar jurucakapnya kepada The Sun. Beliau turut menambah banjir kilat yang berlaku di Jalan Semantan juga berpunca daripada pembinaan yang sedang berlangsung di kawasan berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required