CEO Volkswagen Group umum langkah strategik dan pengurangan kos untuk pulihkan semula jenamanya

Volkswagen Jetta CKD 14

Setelah berhadapan dengan pelbagai situasi getir, CEO Volkswagen Group Matthias Mueller telah mengumumkan 15 perkara dalam pelan strategik mereka untuk memulihkan semula imej positif pembuat kenderaan dari Jerman berkenaan.

VW Group dijangka akan memotong kos sebanyak US$9 billion; memerlukan 25% dari barisan kenderaan mereka dikuasakan dengan beberapa tahap kuasa elektrik, samada hibrid atau elektrik sepenuhnya; memperkasa binaan kenderaan; dan menjadikan operasi alat ganti mereka sebagai perniagaan bebas yang akan melibatkan lebih 10% dari kakitangannya.

“Tidak dinafikan kami mempunyai kelemahan yang teruk, terutamanya pada struktur, budaya dan kecekapan kami; kami mahu melenyapkannya, dan strategi baharu ini akan memberikan sumbangan yang sepatutnya,” kata Mueller semasa sidang akhbar bersama ketua strategi, Thomas Sedran.

Mueller turut mengumumkan sasaran VW Group untuk menjual 2-3 juta kenderaan elektrik sepenuhnya (EV) dan plug-in hybrid menjelang 2025. Ini akan menghasilkan jumlah keseluruhan dalam kumpulan 20-25%, Mueller membuat jangkaan.

porsche-mission-e-frankfurt-2016-0013

Porsche Mission E Concept

Untuk memastikan ia dicapai, Mueller berkata syarikatnya telah membuat penilaian untuk memproduksi pek bateri mereka sendiri dan juga sel bateri dalam skala industri. Mueller menjangkakan VW akan memerlukan bekalan bateri 150 gigawatt-jam; tiga kali lebih besar dari Gigafactory yang dirancang oleh Tesla.

Jika VW memproduksi bateri mereka sendiri, kilang bateri tersebut bakal menjadi sebahagian dari bahagian operasi alat ganti yang dipisahkan seperti yang dinyatakan tadi, serte memerlukan lebih dari 10% daripada stafnya. Ia juga memerlukan kosnya ditadbir semula, di mana ia akan menggunakan lebih dari 90% pendapatan tahunan VW yang berjumlah US$240 bilion.

Untuk masa hadapan, VW turut merancang untuk mengurangkan bajet penyelidikan dan pembangunan mereka dari 6.4% daripada pendapatan automotifnya ke 6%, yang akan mencapai sasaran mengurangkan kos sebanyak US$9 bilion.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required