Kia duduki tangga #1 kebolehpercayaan kereta baharu di Amerika 2016 menerusi kaji selidik JD Power

Kia badge

Kia secara rasminya menduduki tangga pertama Kaji Selidik Kualiti Awal (IQS) JD Power untuk kereta baharu di Amerika Syarikat, setelah 27 tahun kedudukan tersebut didominasi oleh jenama mewah.

Menurut kaji selidik yang dijalankan, hanya 83 masalah dihadapi pemilik Kia dalam setiap 100 kenderaan (PP100) keluaran Korea tersebut, mengalahkan Porsche (84 PP100), Hyundai (92 PP100), Toyota (93 PP100) dan BMW (94 PP100). Tahun lalu, Kia menduduki tangga kedua di belakang Porsche. Kesemua jenama dalam lima tangga teratas ini mempunyai kurang masalah berbanding jenama lain yang dicatatkan pada purata 105 PP100, yang juga telah meningkat berbanding 112 PP100 pada tahun lalu.

Menurut CNBC, Timbalan Presiden JD Power untuk kualiti automotif Renee Stephens berkata, prestasi Kia yang kuat tahun ini adalah kerana jenama tersebut menumpukan kepada pelancaran model-model baharu yang lebih “bersih” dari masalah berulang serta kilang dan pengedarnya di Amerika Syarikat menghasilkan kereta yang lebih baik.

“Sepuluh tahun lalu, mereka berada di tangga bawah kedudukan dan mereka perlahan-lahan mendaki tangga, dan mendaki keatas lagi ke kedudukan lebih tinggi beberapa tahun kebelakangan ini,” kata beliau.


Klik untuk besarkan

Ketua pegawai operasi Kia Motors Amerika Micheal Sprague berkata kedudukan nombor satu tersebut “adalah hasil tumpuan selama sedekad Kia terhadap hasil kerja dan peningkatan secara berterusan, dan mewakili suara dari pelanggan kami, yang merupakan ikrar yang muktamad.”

Perhatian yang diberikan pada kualiti kereta baharu tersebut walau bagaimanapun menyebabkan Kia jatuh ke tangga ke-17 dalam Kaji Selidik Keboleharapan Kenderaan dalam Jangka Masa Panjang (VDS) JD Power yang telah dikeluarkan awal tahun ini, yang mengambil kira masalah dihadapi pengguna dalam masa tiga tahun, berbanding IQS yang mengambil kira tempoh dalam masa 90 hari sahaja. Untuk VDS, Kia mencatatkan markah 153 PP100, lebih tinggi berbanding markah purata yang dicatatkan pada 152 PP100.

Prestasi Kia tahun ini merupakan penunjuk prestasi am jenama kenderaan arus perdana, menerima aduan yang kurang dari pemilik jenama mewah. Salah satu sebab utama adalah trend yang sedang meningkat dalam industri kerana penambahbaikkan telah dilakukan pada sistem infotaimen – yang merupakan sebab utama ketidakpuasan hati pelanggan sebelum ini -dengan sistem pada model baharu yang lebih mudah dan kurang mengalami kerosakan.

“Pengeluar telah memudahkan kawalannya dengan hanya menyerlahkan kawalan yang hanya relevan kepada pengguna sahaja,” kata Stephens.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required