Mazda 3 wajah baharu diperkenalkan secara rasmi

Autodesk VRED Server Node 2016 SR1-SP4 Date: 2016/04/12 16:01:18 Simulation time: 9.755 System time: 3.55258e+06 Frame: 0

Autodesk VRED Server Node 2016 SR1-SP4
Date: 2016/04/12 16:01:18
Simulation time: 9.755
System time: 3.55258e+06
Frame: 0

Selepas beberapa ketika menjadi bahan spekulasi terutama di Jepun, Mazda 3 wajah baharu akhirnya diperkenalkan secara rasmi oleh pengeluarnya. Menampilkan kemaskini tidak hanya rupa luaran, ia turut melibatkan peningkatan dari aspek teknologi dan kelengkapan lainnya, model dari segmen C berkenaan mula dijual di Jepun bermula hari ini, dikenali dengan nama Axela. Ia ditawarkan dalam dua rekabentuk badan, sedan dan hatchback.

Sekilas pandang, perubahan reka bentuk luaran adalah sangat minimum. Antara yang diberi sentuhan baharu adalah gril depan yang direka semula agar lebih tebal dengan bahagian krom yang menonjol serta logo Mazda pada kedudukan baharu. Juga bahagian liang kemasukan bawah gril bampar yang lebih besar serta lampu kabus rekaan baharu.

Pada bahagian belakang pula, penampilannya hampir tiada perbezaan berbanding versi sebelumnya. Hanya bahagian bibir spoiler kecil butnya yang ditambah. Bagi model hatchback, bahagian lampu pemantul dan lampu kabus menerima rekaan baharu. Selebihnya, Mazda 3 mengekalkan bentuk profil tepi yang sama, dengan cermin sisi yang kini turut disekalikan dengan lampu isyarat LED, menggantikan lampu pada hujung cermin bagi model sebelumnya.

Di bahagian dalam, juga tidak banyak perubahan zahir yang dapat dilihat. Perkara baharu yang diperkenalkan ialah stereng rekaan baharu dan suis brek parkir elektronik seperti yang terdapat pada model CX-5 dan Mazda 6 versi terkini. Ia turut melibatkan sentuhan rekaan baharu pada bahagian konsol tengah, kini dengan penutup gelongsor bahagian pemegang cawan, serta perehat lengan. Bagi yang inginkan penggunaan brek tangan, varian yang lebih rendahnya tetap menawarkan ciri berkenaan.

Menurut Mazda, ciri Active Driving Display turut dipertingkat dengan paparan warna penuh yang lebih cerah untuk lebih mudah dibaca. Ia turut membolehkan sudut paparan, kecerahan dan kandungan paparan juga boleh disimpan dalam memori, sama dengan memori posisi tempat duduk yang tersedia.

Mazda 3 spesifikasi Jepun ini ditawarkan dengan dua varian enjin SkyActiv-D diesel berkapasiti 1.5 liter (tambahan terbaharu bagi model ini) dan 2.2 liter. Antara peningkatan pada enjin diesel berkenaan adalah boost control yang lebih optimum, serta penggunaan penyerap pada pin piston untuk mengurangkan apa yang dikenali sebagai diesel knock.

Selain itu, enjin petrol SkyActive-G 1.5 liter turut ditawarkan sebagai pilihan dan sistem janaan kuasa SkyActiv-Hybrid yang menggunakan enjin SkyActive-G 2.0 liter serta teknologi hibrid daripada Toyota Prius. Bergantung kepada padanan enjin, sistem transmisi yang ditawatkan adalah SkyActive-Drive enam-kelajuan automatik atau SkyActiv-MT manual, manakala transmisi E-CVT hanya pada model hibrid.

Sistem i-Active All-Wheel Drive turut ditawarkan sebagai pilihan, dengan enjin SkyActive-D 2.2L menjadi enjin yang terbaharu dipadankan dengannya. Selebihnya ia turut dilengkapi dengan ciri berkaitan teknologi pemanduan seperti sistem brek janaan semula (i-Loop), henti pegun (i-Stop), sistem sokongan pemandu (i-DM) dan pilihan pemanduan Sport.

Mazda 3 terbaharu ini turut menampilkan ciri kawalan G-Vectoring, sebuah teknologi baru yang menurut Mazda akan menyesuaikan tork enjin terhadap input stereng untuk memberikan kawalan bersepadu bagi daya lintang dan lateral pecutan. Ia menjadikan kawalan yang lebih cekap bagi pemanduan seharian serta menghindari kemungkinan pertembungan ketika dalam selekoh.

Di Jepun, Mazda 3 baharu ini dijual pada harga RM1,760,400 yen (RM66,706) hingga 3,310,200 yen (RM125,373), bergantung pada varian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required