SIC siasat laporan resapan air di atas permukaan litar

2016-Sepang-International-Circuit-renovation-18-850x567

Litar Antarabangsa Sepang (SIC) sedang menyiasat laporan yang mengatakan terdapat resapan air pada permukaan litar semasa sesi ujian. SIC berkata mereka sedang berkerjasama dengan syarikat pereka litar Dromo, yang turut terlibat dengan proses turapan semula litar berkenaan, serta kontraktor penyelenggara litar Nippon Road, untuk menyiasat punca dan memastikan masalah berkenaan tidak berlaku lagi.

Sesi ujian MotoGP, yang dijalankan oleh penunggang dari Ducati, Honda dan Yamaha untuk memberikan data kepada pembekal tayar mereka iaitu Michelin, diadakan pada 8 Julai lalu. Ribut petir dilaporkan berlaku di Sepang sehari sebelum ujian berkenaan diadakan.

SIC mengatakan bahawa hujan lebat berkenaan merupakan peluang ideal untuk mereka menguji rekaan dan keberkesanan permukaan baharu litar tersebut sebelum bermulanya Grand Prix Formula 1 Malaysia pada penghujung September dan perlumbaan MotoGP pada akhir Oktober tahun ini.

“Ini membolehkan semua pihak untuk membuat pemerhatian, penilaian dan mengambil langkah-langkah yang perlu untuk menambahbaik litar sehingga ke tahap standard tertinggi. Keutamaan kami ialah untuk memastikan semua pengguna litar mendapat pengalaman terbaik,” kata pihak SIC dalam kenyataan yang dikeluarkan.

“Kami juga suka untuk mengesahkan kertas yang digunakan adalah kertas penyerap bergred industri yang diluluskan untuk digunakan dalam standard penyelenggaraan litar oleh FIM, dan bukan kertas tisu seperti yang dilaporkan. Kertas jenis yang sama turut digunakan pada litar lain untuk membantu mengeringkan litar,” tambah kenyataan berkenaan.

Selepas proses pengubahsuaian litar tersebut, SIC kini mengalihkan tumpuan mereka kepada peringkat seterusnya – menurut The Sun, pelan bernilai RM1.13 bilion disediakan untuk menjadikan litar berkenaan menjadi sebuah “hab bersepadu, pelbagai hiburan” untuk lima hingga tujuh tahun akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required