Kenaikan kadar parkir Kuala Lumpur wajar, tidak pernah berubah sejak 40 tahun lalu – Datuk Bandar

AppleMark

AppleMark

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Mhd Amin Nordin Abdul Aziz menyifatkan pelaksanaan kenaikan harga parkir di kawasan pusat perniagaan (CBD) Kuala Lumpur adalah wajar kerana ia tidak pernah dinaikkan sejak 40 tahun lalu, memetik laporan Bernama.

Kenaikan kadar parkir dari RM0.80 kepada RM2 tidaklah sebesar mana. Sepatutnya naik sehingga RM5. Itupun kita antara yang paling rendah, berdasarkan tinjauan kami. Jika dibandingkan, kadar ini sama dengan Bangladesh dan Myanmar, sebab negara lain lebih tinggi,” katanya.

Beliau menegaskan langkah itu perlu diambil bagi mengatasi masalah kesesakan lalu lintas yang semakin buruk berikutan jumlah kenderaan persendirian yang memasuki pusat bandar melebihi jumlah tempat letak kereta yang disediakan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Anggaran 3.5 juta kenderaan persendirian masuk ke pusat bandar setiap hari, namun hanya 45,000 tempat letak kenderaan yang tersedia.

“Kebanyakan orang menggunakan ruang parkir dari pagi hingga ke petang, dan tak beri peluang kepada orang lain. Tempoh dua jam yang dikenakan adalah bagi mencegah pengguna sebegini yang menyumbang kepada kesesakan,” katanya.

Mengulas tentang maklum balas orang awam tentang kesesuaian masa melaksanakan sistem itu berikutan sistem pengangkutan awam masih dalam penambahbaikan, beliau menyatakan; “Kami tak boleh kawal. Menurut dasar yang ditetapkan, pengangkutan awam ialah di bawah Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD). Ruang parkir dikawal oleh pihak berkuasa tempatan dan akan ditangani dengan baik.”

“Keputusan telah pun dibuat oleh Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dan saya telah pun melaporkan perkara ini kepada beliau. Sekarang kami sedang berjumpa dengan semua anggota Parlimen Kuala Lumpur,” katanya.

Semalam, DBKL melaksanakan kenaikan harga parkir sehingga 150 peratus di daerah CBD termasuk Bukit Bintang, Bukit Damansara, Sri Hartamas, Desa Hartamas, Solaris Mont Kiara, Taman Tun Dr Ismail dan Bangsar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required