Tiada bantahan untuk kenaikan tambang teksi sekiranya ia praktikal dan mengikut meter – FOMCA

Malaysia-Taxi-03

Kenaikan tambang teksi bermeter adalah dialu-alukan oleh pengguna sekiranya kadar baharu berkenaan adalah berpatutan, dan lebih penting, garis panduan perlu ditetapkan untuk mengelakkan pemandu yang tidak bertanggungjawab mengenakan tambang berlebihan kepada penumpang, kata Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) menurut laporan The Sun Daily.

Naib Presidennya Datuk Koris Atan berkata, orang ramai tidak kisah untuk membayar kadar tambang yang lebih sekiranya tambang berkenaan praktikal dan mengikut meter.

“Majoriti pengguna bersedia untuk membayar amaun yang dipamerkan pada meter tambang walaupun ia telah dinaikkan. Masalahnya adalah ada sebahagian pemandu teksi yang tidak mahu menggunakan meter dan mengenakan bayaran berlebihan kepada penumpang,” katanya kepada The Sun.

Memetik laporan laman web UK – London Cabs – yang menyifatkan teksi Kuala Lumpur merupakan yang terburuk di dunia dalam tinjauan mereka tahun lalu, Koris berkata beliau telah menggunakan perkhidmatan teksi di lebih 60 negara dan hanya ditipu sekali, tidak seperti di Malaysia.

“Baru-baru ini, saya mengambil teksi dari Puduraya ke Brickfields dan pemandu berkenaan mahu mengenakan tambang RM50 untuk perjalanan tersebut!” kata beliau dan menekankan adalah tidak adil untuk “menghukum” pelanggan dengan cara tersebut.

Beliau mencadangkan pemandu teksi yang melanggar undang-undang perlu dibuang atau sekurang-kurangnya lesen mereka dibatalkan untuk kesalahan yang dilakukan.

Laporan sebelum ini menyebut kadar tambang teksi baharu sedang dirangka dan mungkin dinaikkan sebagai salah satu langkah yang diambil dalam rombakan operasi Teksi 1Malaysia (TEKS1M) dan teksi bajet tidak lama lagi.

Langkah yang dicadangkan berkenaan akan membantu teksi konvensional untuk bersaing dalam transformasi industri teksi yang turut akan membenarkan servis e-hailing beroperasi secara sah menjelang hujung tahun ini.

Kali terakhir tambang teksi bermeter dinaikkan adalah pada Mac tahu lalu. Setakat ini, tambang TEKS1M bermula dari RM4, dengan 30 sen untuk setiap 200m manakala untuk teksi bajet pula tambang bermula dari RM30 dengan 25 sen setiap 200 meter.Kadar tambang berdasarkan masa untuk teksi bajet pula ialah 25 sen bagi setiap 36 saat manakala untuk TEKS1M pula ialah 30 sen untuk 36 saat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required