Perodua Myvi: Imej ‘render’ dari model Passo baharu

Myvi Rendering Theophilus BM

Diam tak diam, sudah lima tahun model Perodua Myvi dari generasi kedua yang dijual kini berada dalam pasaran. Jadi, telahan seterusnya tentulah model generasi baharu Myvi akan diperkenalkan tak lama lagi. Versi terkini Toyota Passo/Daihatsu Boon yang menjadi asas kepada Myvi sebenarnya sudah diperkenalkan pada awal tahun, sekali gus boleh dijadikan gambaran bagaimana Myvi generasi baharu akan kelihatan nanti.

Pakar rendering tempatan, Theophilus Chin memikirkan hal yang sama; dengan sentuhan digital tersendiri beliau membayangkan Myvi yang disandarkan pada model Passo terbaharu itu. Beliau menerapkan wajah depan yang ada dengan mengambil kira wajah Perodua Bezza, dan melekapkannya kepada badan Passo.

Hasilnya agak menyenangkan. Rekaan gril lebar pada Bezza, serta ruang masukan udara di bahagian bawah muka depannya nampak serasi dengan rekaan badan Passo. Warna kuning cerah pada kereta ini juga turut membantu menaikkan serinya; warna sama terdapat pada Myvi 1.5 SE dan Myvi Extreme sebelum ini.

Myvi generasi berikutnya dijangka akan menggunakan enjin baharu 1.3 liter dan 1.5 liter Toyota NR, termasuk enjin 1NR-VE 1.3 liter yang menjana 94 hp/121 Nm pada Bezza. Ia dijangka akan dipadankan dengan kotak gear manual lima-kelajuan atau Electronic Automatik Transmision (E-AT) empat-kelajuan.

Turut dijangka akan diwarisi dari Bezza adalah teknologi-teknologi baharu yang diperkenalkan pada sedan itu, termasuk keyless entry, butang penghidup enjin, sistem Eco Idle serta kawalan kestabilan kenderaan (VSC) bagi varian paling tinggi. Memandangkan Myvi biasanya akan tiba setahun selepas model Toyota/Daihatsu yang diperkenalkan di luar, tidak keterlaluan jika jangkaan terhadap pengenalan Myvi baharu ini akan dilakukan tahun depan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required