SPAD dapat lampu hijau sahkan khidmat Uber dan Grab; pemandu teksi bakal mogok selama enam hari

Taxi protest KL 8 April 2016 feat 1

Persatuan Transformasi Pemandu Teksi Malaysia (Pers1m) memberi amaran bahawa pemandu teksi akan mogok selama enam hari berturut-turut berikutan keputusan Suruhanjaya Pengangkutan Aawam Darat (SPAD) untuk mengesahkan perkhidmatan atas talian, Uber dan Grab.

Presidennya, Kamaruddin Mohd Hussain turut berkata, pemandu-pemandu teksi juga tidak bersetuju dengan keputusan Kabinet yang membenarkan pengendali perkhidmatan untuk menggunakan dua perkhidmatan aplikasi atas talian terbabit yang dikatakan telah menjejaskan pendapatan mereka.

“Tarikh protes belum ditentukan, tetapi ia pasti diadakan. Ketegangan antara pemandu teksi dan perkhidmatan aplikasi atas talian itu akan berpanjangan,” kata beliau, seperti dilaporkan The Malay Mail. “Matlamat tindakan itu adalah untuk menunjukkan kepada kerajaan bahawa industri teksi semakin tenat disebabkan peraturan yang tidak seragam,” tambahnya.

Selain keluhan bahawa pemandu dari dua aplikasi berkenaan “mencuri” pelanggan mereka, industri teksi juga menyatakan mereka tidak dapat bersaing dengan perkhidmatan atas talian itu disebabkan terikat dengan peraturan yang ditetapkan oleh SPAD.

Kerajaan pada Khamis lalu memberikan lampu hijau kepada SPAD untuk mengesahkan operasi perkhidmatan perkongsian kenderaan atas talian itu selepas Ketua Pegawai Eksekutifnya, Azharuddin Mat Sah, membentangkan rancangan untuk merombak industri teksi dan menjadikan perkhidmatan aplikasi perkongsian kenderaan itu sah.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai sebelum ini berkata dua perkhidmatan perkongsian kenderaan itu akan dikawal selia, manakala industri teksi tradisional adalah sebaliknya. Pemandu teksi membidas dua perkhidmatan atas talian itu dengan alasan persaingan mereka tidak adil kerana Uber dan Grab tidak tertakluk kepada keperluan syarat perlesenan yang sama.

Mogok yang dijalankan oleh pemandu teksi sebelum ini berkaitan isu sama menyebabkan kesesakan teruk di pusat bandar. Jika mogok enam hari ini menjadi kenyataan, ia mungkin akan melumuhkan aliran lalu lintas di Kuala Lumpur.

SPAD dijangka akan mengadakan sidang media untuk mengumumkan maklumat lanjut terhadap kawal selia bagi Grab dan Uber minggu ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required