SPYSHOT: Volkswagen Passat B8 di Malaysia

B8-Volkswagen-Passat-Malaysia-00

Kiriman foto menerusi e-mel dari pembaca Saufi Che Wan menunjukkan Volkswagen Passat B8 bakal muncul di pasaran Malaysia tidak lama lagi. Foto yang dirakamkan di East Coast Mall di Kuantan, Pahang ini turut mendedahkan sedikit bahagian dalamannya. Malah pelekat Hicom yang tertampal pada kereta ini mengesahkan ia adalah pemasangan tempatan (CKD) iait di kilang DRB-Hicom, di Pekan, Pahang.

Ini kali pertama kita dapat melihat model facelift yang bakal diperkenalkan oleh Volkswagen Malaysia. Ia turut menampilkan lampu utama LED penuh serta ada kamera menghadap hadapan pada bahagian atas cermin hadapannya, mungkin turut menampilkan brek kecemasan sendiri (AEB). Pada bahagian belakangnya, Passat ini dipadankan dengan lampu LED, serta paip ekzos berkembar.

B8-Volkswagen-Passat-Malaysia-04

Selain itu, juga seakan memberikan bayangan model dalam foto ini adalah varian tertinggi 380 TSI, dengan rim aloi ‘Dartford’ 18-inci. Malah dikatakan varian spesifikasi terendah 330 TSI hanya menerima paip ekzos biasa dengan rim aloi ‘Istanbul’ 17-inci.

Pada bahagian dalamnya, perinciannya masih samar-samar, tetapi tidak pula kelihatan paparan instrumen 12.3-inci dan sistem infotainmen Composition Media System dengan skrin sesentuh 6.5-inci. Apa yang kelihatan ialah kekemasan kayuan, butang penghidup enjin, penghawa dingin zon-berkembar dan butang bagi sistem start/stop serta tirai suria di bahagian belakang.

Dua varian enjin yang akan ditawarkan iaitu 1.8 liter TSI pengecas turbo empat-silinder bagi 330 TSi, yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 160 PS dan tork 330 Nm.

B8-Volkswagen-Passat-Malaysia-01

Manakala varian 380 TSI pula bakal menerima enjin 2.0 liter TSI dengan tendangan kuasa segingga 220 PS dan tork 380 Nm. Kedua-dua enjin juga dilengkapi dengan transmisi DSG dual-clutch, dry clutch tujuh-kelajuan bagi 330 TSI, dan wet clutch enam-kelajuan untuk 380 TSI.

Passat dibangunkan dengan platform MQB, secara keseluruhannya mungkin sedikit kecil berbanding model semasa Passat B7, namun jarak rodanya diluaskan sebanyak 79 mm menjadi 2,791 mm, memberikan lebihan ruang kaki dan ruang kepala. Malah ruang bonetnya juga dipertingkatkan sebanyak 21 liter menjadi 586 liter, tetapi beratnya dikurangkan sebanyak 85 kg, hasil struktur kerangka dan enjin yang lebih ringan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required