toyota-supra-2_bm

Sebelum ini, kami hanya mendapat berita berkenaan Toyota Supra generasi baharu yang sedang dibina bersama BMW Z5. Toyota juga dilihat sudahpun mendaftarkan tanda dagangan “Supra” di Eropah dan Ketua Jurutera Global Toyota, Tetsuya Tada sangat menginginkan nama Supra ini diabadikan pada jentera yang sedang dibina tersebut.

Namun disebalik berita-berita berkenaan, masih belum kelihatan susuk sebenar jentera terbaharu ini walaupun Toyota mendakwa ia sudah memasuki fasa yang sama dengan BMW Z5 – yang sudah pun ditemui sedang diuji di atas jalan raya sebenar. Jadi, imej yang baru kami terima dari jurugambar intipan kami ini adalah imej yang ditunggu-tunggu – Toyota Supra generasi terbaharu sedang diuji di jalan raya!

toyota-supra-8_bm

Walaupun menggunakan penyamaran berat dengan dilindungi pelekat pada hampir keseluruhan badan, masih dapat dilihat rekaan Supra ini diinspirasikan sepenuhnya dari model konsep Toyota FT-1. Ia manampilkan muncung berbentuk kon, cermin hadapan yang kelihatan seperti bersambung dengan tingkap sisi serta spoiler dibina bersepadu dengan bahagian belakang yang agak tinggi, sama seperti model konsep FT-1. tetapi, liang udara pada hud hadapan dari FT-1 tidak kelihatan pada model yang sedang diuji ini.

Walaupun dibina dengan platform yang sama, rekaan Supra ini jelas berbeza dari BMW Z5 yang tampil dengan bentuk badan Roadster, tidak seperti apa yang terjadi pada kembar Toyota 86 dan Subaru BRZ.

toyota-supra-13_bm

Tetapi, lain pula hal nya pada bahagian dalaman. Supra dilihat mengambil terus rekaan dalaman dari BMW, dengan roda stereng tiga jejari, skrin paparan pada bahagian tengah papan pemuka, paparan instrumen separa-maya dan juga suis-suis kawalan penghawa dingin. Namun, ini hanyalah model ujian dan diharapkan ia akan berubah dengan rekaan lebih tersendiri pada model produksi sebenar nanti.

Supra generasi baharu ini dijangka akan dikuasakan dengan enjin empat silinder sebaris dan enam silinder sebaris bersama pengecas turbo dari BMW dan varian paling berkuasa dengan unit janakuasa hibrid bakal dilengkapi kapasitor serta sistem pacuan empat roda. Jentera baharu ini turut menggunakan kepakaran BMW dalam pembinaan komponen gentian karbon, seperti yang terdapat pada BMW i3, i8 dan 7 Series G12.

Kita di Malaysia biasa melihat model-model lama BMW diubahsuai dengan menggunakan enjin 1JZ dan 2JZ dari Supra generasi ketiga (JZA70) dan keempat (JZA80) kerana ia lebih mudah untuk diselenggara dan lebih kuasa bukan? Nampaknya ia sudah berlaku sebaliknya pada pembinaan jentera baharu ini. Jadi, apa pula pendapat anda? Kongsikan bersama kami pada ruangan komen di bawah.

GALERI: Spyshot BMW Z5


GALERI: Toyota FT-1 Concept

GALERI: Evolusi Toyota Supra