DRB-Hicom telah senarai pendek lima pembeli berpotensi untuk jualan kepentingan Proton; keputusan diumumkan separuh pertama 2017

protonsaga_bm_premium_ext-3

Dalam sidang media yang berlangsung selepas pelancaran Proton Saga 2016 semalam, CEO DRB-Hicom Datuk Seri Syed Faisal Albar telah mendedahkan pihaknya telah menyenarai pendek lima cadangan daripada syarikat asing yang mahu membeli kepentingan di dalam Proton.

Menurut Syed Faisal, pihaknya sedang berada di peringkat memahami cadangan strategik yang diusulkan ini sebelum membuat keputusan jumlah pegangan yang boleh dilepaskan oleh DRB-Hicom.

“Kami berharap untuk mengenal pasti rakan kongsi yang berpotensi menjelang tahun depan dan menyelesaikan langkah-langkah ini sekurang-kurangnya pada pertengahan tahun depan,” katanya.

Proton yang menerima pinjaman mudah bernilai RM1.5 bilion daripada kerajaan perlu mencari rakan strategik asing, iaitu dalam salah satu syarat pinjaman.

Syed Faisal berkata, terdapat tiga kategori utama yang akan diambil kira dalam membuat memilih rakan kongsi iaitu strategik, operasi dan budaya.

Sambungnya lagi, “Bagaimanapun, kami akan berusaha untuk menyimpulkan perjanjian pada suku pertama 2017.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required