BMW Malaysia perkukuh kerjasama dengan Greentech; sasar tambah 1,000 stesen ChargeNow

bmw-chargenow-greentech-bm-17

BMW Malaysia hari ini mengumumkan akan memperkukuhkan kerjasamanya dengan Greentech Malaysia. Pada majlis menandatangani persefahaman antara kedua-dua pihak yang berlangsung di International Greentech & Eco Products Exhibition & Conference Malaysia (IGEM), syarikat itu memberi penekanan terhadap perkembangan projek ChargeNow yang dijalankan bersama ChargeEV yang diselenggara oleh Greentech Malaysia.

Setakat ini, terdapat sejumlah 95 stesen pengecas di Malaysia. Kerjasama terbaharu ini bakal menyaksikan 1,000 lagi stesen ditambah menjelang penghujung 2017 nanti. Majoriti stesen-stesen berkenaan akan diletakkan di Selangor (500), diikuti Kedah (150), Johor (110), Melaka (90), Pahang (50) dan Terengganu (40).

Semua port pada stesen-stesen berkenaan adalah serasi dan boleh digunakan oleh semua kenderaan plug-in hybrid yang ditawarkan oleh BMW, termasuk X5 xDrive40e, 330e iPerformance dan i8.

Kerjasama antara BMW Malaysia dan Greentech Malaysia pertama kali diumumkan ketika pelancaran X5 xDrive40e, di mana pelanggan diberikan kad ChargeNow, yang membolehkan mereka menggunakan stesen ChargeEV diseluruh Malaysia (dengan kos mengecas).

Untuk mengetahui stesen mana yang terlibat dan menawarkan perkhidmatan ChargeNow, terdapat beberapa cara. Antaranya dengan memuat turun aplikasi My BMW Remote bagi pelanggan BMW eDrive atau aplikasi BMW i Remote bagi pelanggan BMW i. Melalui aplikasi ini, pelanggan tidak hanya dapat mengetahui stesen pengecas awam yang ada, malahan memeriksa yang unit mana yang tidak digunakan dan menghantar lokasinya terus ke telefon pintar.

Bagi pihak Greentech Malaysia pula, syarikat itu mensasarkan untuk memasang 300 stesen ChargeEV menjelang hujung tahun ini, dan akan kekal dengan sasaran awalnya untuk menyediakan 25,000 stesen ChargeEV menjelang tahun 2020 bagi menampung 100,000 kenderaan elektrik yang disasarkan akan digunakan di Malaysia dalam tempoh lima tahun akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required