Renault mungkin mahu jalin kerjasama dengan Proton

RENAULT KOLEOS II (HZG) - PHASE 1

Dalam sidang media selepas majlis pelancaran Proton Saga 2016 pada 28 September lalu, CEO DRB-Hicom Datuk Seri Syed Faisal Albar telah mendedahkan pihaknya telah menyenarai pendek lima cadangan daripada syarikat asing yang mahu membeli kepentingan di dalam Proton.

Menurut Syed Faisal, pihaknya sedang berada di peringkat memahami cadangan strategik yang diusulkan ini sebelum membuat keputusan jumlah pegangan yang boleh dilepaskan oleh DRB-Hicom.

Baru-baru ini, menerusi temubual bersama Bloomberg TV, Pengerusi Renault bagi Rantau Asia Pasifik, Gilles Normand mengakui pihaknya sedang mengkaji kerjasama dengan Proton bagi meluaskan peluang pertumbuhannya di Asia. Katanya, Renault memiliki penguasaan pasaran yang rendah di Asia Pasifik manakala Proton pula kini sedang membuka ruang kerjasama dengan pengeluar asing, laporan Berita Harian.

Dalam temubual tersebut, Normand berkata, rakan strategik Renault iaitu Nissan, tidak lama lagi bakal memuktamadkan perjanjian dengan Mitsubishi Motors, dengan tujuan memperkukuhkan lagi kedudukannya di rantau Asia Pasifik. Justeru, menerusi kerjasama tersebut, ia dilihat seakan mampu memberikan NIssan lebih banyak peluang berbanding risiko.

Jadi, dengan kerjasama yang mungkin terjalin bersama Proton, mampu membantu menguatkan kedudukan Renault di pasaran Asia Pasifik. Namun pelbagai kajian perlu dilakukan bagi memastikan peluang ini lebih memberikan pelbagai perkara positif dan kepentingan bersama kedua-dua belah pihak.

Selain Suzuki Motors dan Renault SA, Proton turut menyenarai pendekkan lagi tiga calon sebagai rakan strategik berpotensi mereka iaitu Volkswagen AG, Groupe PSA dan Geely. DRB-Hicom turut berharap untuk mengenal pasti rakan kongsi yang berpotensi menjelang tahun depan dan menyelesaikan langkah-langkah ini sekurang-kurangnya pada pertengahan tahun depan.

Proton yang mendapatkan pinjaman mudah berjumlah RM1.5 bilion daripada kerajaan digesa untuk menjadi rakan strategik asing yang akan membantu dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D), selain menyediakan pelan strategik untuk memperluaskan pasaran di dalam dan luar negara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required