Proton Saga Aeroback – imej render bayangan

saga-wagon-theo-1_bm

Proton Saga generasi pertama yang dilancarkan pada tahun 1985 hadir dengan bentuk badan sedan empat pintu, dan tiga tahun selepas itu, Proton menawarkan pula Saga Aeroback, model istimewa dengan bahagian but lebih pendek, tiang-C lebih landai tetapi dipadankan dengan pintu tailgate tambahan, menjadikan ia sebuah model dengan lima pintu secara keseluruhan.

Selain dari bentuknya yang kelihatan lebih sporty – lebih-lebih lagi model Saga Knight dengan warna badan hitam, spoiler belakang getah bersaiz besar dan pelekat jalur oren-merah-kelabu serta lencana Knight pada cermin belakang – bentuk badan istimewa berkenaan direka khas oleh Proton, dan tiada dalam barisan model Lancer Fiore iaitu model asas binaan Saga.

Agaknya, bagaimana pula jika Saga generasi terbaharu ditawarkan juga dalam versi Aeroback? Pakar render residen kami, Theophilus Chin, menterjemahkannya dalam bentuk imej render bayangannya, bagaimana rupa Saga Aeroback generasi baharu sekiranya Proton berhajat membawanya kembali ke pasaran.

Theo memberikan tiang-C, tiang-D, cermin tambahan belakang serta pintu tailgate yang diinspirasikan dari wagon Skoda Rapid Spaceback kepada Saga ini. Lampu belakangnya pula direka dengan bentuk seakan lampu belakang Kia Rio lima pintu generasi pertama. Rekaan kemasan bawah bampar belakang diambil dari Saga sedan, tetapi lampu kabus tunggal pada bahagian tengah telah digantikan dengan sepasang lampu kabus di kedua-dua sisi bampar.

Akhir sekali, bumbung Saga Aeroback ini diberikan warna hitam serta diberikan spoiler pada bahagian atas pintu tailgate untuk melengkapkan rupa keseluruhannya.

Theo turut menyatakan, rekaan ini “tidak mungkin muncul untuk pasaran Malaysia”, berdasarkan trend permintaan oleh pembeli kenderaan di Malaysia. Namun, sebelum ini pernah didedahkan, Proton ada membina prototaip wagon yang diasaskan dari model Saga BLM.

Menurut sumber dalaman Proton, model prototaip wagon ini adalah sebagai kajian permulaan, namun buat masa ini, ia tidak ada dalam perancangan untuk dibangunkan. “Proton sudah memiliki terlampau banyak model, jadi kena merasionalisasikannnya. Lagi pun Proton tidak pernah membuat sebarang pengumuman untuk varian ini (wagon),” ujar sumber terbabit.

Sebagai pengguna pula, adakah anda akan memilih model ini sekiranya ia benar-benar dipasarkan?

GALERI: Proton Saga 1.3L Premium CVT 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • zackayubi on Oct 11, 2016 at 9:16 pm

    Buruk

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Alson P on Oct 11, 2016 at 10:37 pm

    Sebagai pengguna saya lebih memilih Saga coupe 2 pintu berbanding aero back 5 pintu yang kelihatan seperti estate..
    Jika 5 pintu saya lebih memilih mini MPV seperti Alzza Dan Ertiga

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required