Audi hentikan pengeluaran model elektrik R8 e-tron

r8e150006_large-bm

Audi telah mengambil keputusan untuk menghentikan pengeluaran bagi model R8 e-tron, menurut laporan Car and Driver. Model kereta sport elektrik sepenuhnya ini telah diperkenalkan dalam bentuk produksi di Geneva Motor Show 2015, berdasarkan model R8 generasi kedua.

Kemudian ia tampil pula di Consumer Electronics Show (CES) Asia di Shanghai, namun selepas itu Audi seakan ‘berdiam’ daripada projek berprofil tinggi itu.

R8 e-tron dijanakan oleh dua motor elektrik pada gandar belakang, di mana ia mampu menghasilkan sistem kuasa sehingga 456 hp dan tork 920 Nm. Ketika dipamerkan di CES, ia dikuasakan oleh beteri lithium-ion 92 kWh, yang membolehkan kereta ini mampu mencapai kelajuan maksimum antara 210 hingga 250 km/j, dengan pacuan 0-100 km/j dalam hanya 3.9 saat.

r8e150008_large-bm

Ia turut menampilkan Sistem Pengecas Kombinasi DC/AC yang membolehkan pengecasan sub-dua jam, sementara penggunaan eletrik sepenuhnya bagi R8 didakwa boleh mencapai sehingga 450 km bagi pengecasan tunggal. Selain itu, ia turut menampilkan unit kawalan zFAS bagi menyalurkan maklumat pemanduan yang turut disertakan dengan keupayaan pemanduan sendiri.

Walau pun pembangunan R8 e-tron ini telah mencapai fasa yang terkehadapan, namun model ini tidak pernah muncul dalam konfigurator dalam talian Audi, dan tidak disahkan penjualannya, menurut Car and Driver lagi. Jika ada yang berminat untuk mendapatkannya, ia perlu dirujuk terus dengan ibu pejabat Audi sendiri, dan dimaklumkan R8 e-tron ini dijual pada harga satu juta euro (RM4,619,001). Sebelum ini, kurang dari 100 unit R8 e-tron telah dibina. Namun, sayangnya kini ia telah pun ditamatkan pengeluarannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required