bezza-wagon-theo-3_bm

Minggu lalu, pakar rendering Theophilus Chin hadir dengan imej render bayangan Proton Saga Aeroback yang diinspirasikan dari Skoda Rapid Spaceback. Minggu ini, Theo sekali lagi tampil dengan idea wagon bajet dengan me’wagon’kan sedan pertama Perodua iaitu Bezza.

Ramai yang mengatakan, bentuk Bezza sebagai sedan agak janggal terutamanya pada bahagian belakang yang nampak terlalu tinggi. Tetapi, perkara sebaliknya berlaku apabila ia diubah sebagai wagon, nampak begitu ‘kena’ pada setiap sudut. Bumbung yang dipanjangkan lengkap dengan roof bar dan juga penambahan tiang-D pada Bezza wagon ini memperbaiki bentuk janggal pada rupa asalnya.

Untuk pengetahuan, di Indonesia, Toyota Calya dan Daihatsu Sigra – MPV tujuh-tempat duduk yang diasaskan dari platform yang sama dengan Bezza serta Axia – telah pun dilancarkan. Jadi, sekiranya Perodua ingin mengubah platform ini kepada platform yang lebih versatil dari segi praktikaliti, tentunya langkah untuk membuat model ‘rebadge’ Calya/Sigra akan diambil.

Namun, idea untuk wagon bajet rendah ini tidak harus dipandang rendah oleh pengeluar kereta tempatan, kerana ia pastinya mempunyai pengikut tersendiri sama ada digunakan sebagai kenderaan gaya hidup mahupun dibeli disebabkan praktikalitinya. Contoh yang boleh kita lihat, wagon-wagon bajet rendah keluaran era 80’an dan 90’an seperti Toyota Corolla KE36 wagon, Datsun 120Y VB310 wagon serta AD Resort ‘TV3’ masih lagi digunakan sehingga kini, serta harga terpakainya juga berada pada paras yang agak tinggi berbanding model sedan.

GALERI: Perodua Bezza dan Axia