Skandal Volkswagen – peranti pengubah ditemui pula pada transmisi automatik Audi model petrol dan diesel

2015-audi-a6-1.8-driven-local-review- 035

Skandal ‘dieselgate’ Volkswagen dilihat telah mencapai kemuncaknya apabila firma undang-undang Amerika Syarikat telah mencapai kata sepakat untuk penyelesaian isu berkenaan dan pada tahap sekarang kumpulan automotif berkenaan buat masa ini sedang giat menyelesaikan isu panggilan semula dan juga dana untuk membayar ganti rugi kepada pengguna.

Namun, menurut laporan terbaharu dari akhbar Jerman Bild am Sonntag, Lembaga Sumber Udara California (CARB) di Amerika Syarikat menemui lagi penggunaan peranti pengubah pada model-model Audi dengan kotak gear automatik pada musim panas lalu yang digunakan untuk menipu dalam ujian pencemaran udara.

Perisian berkenaan didakwa mampu merendahkan pencemaran karbon dioksida jika kenderaan tersebut mengesan ‘dirinya’ sedang diuji dalam ujian pencemaran udara. Peranti ini juga dikatakan peranti berasingan dari peranti utama yang ditemui dalam skandal sebelum ini dan ia dipadankan pada model-model diesel serta petrol untuk pasaran Eropah.

Laporan berkenaan menyebut peranti tersebut memantau pergerakan stereng untuk mengesan sama ada ia sedang diuji ataupun tidak. Jika roda stereng tidak bergerak, menunjukkan ia sedang diuji dimakmal, seterusnya talaan pada kotak akan berubah untuk menghasilkan pencemaran karbon dioksida yang lebih rendah dari kadar yang dihasilkan pada pemanduan biasa. Program berkenaan akan dimatikan secara automatik sekiranya roda stereng bergerak lebih dari 15 darjah.

Dalam laporan Bild am Sonntag itu juga turut menyebut bahawa Audi telah memberhentikan penggunaan peranti berkenaan pada Mei lalu, sebelum CARB menjumpainya pada model-model terdahulu. Audi juga dilaporkan telah menggantung berberapa orang jurutera atas penemuan tersebut. Laporan ini turut menyatakan jurucakap Audi enggan mengulas isu ini dan mengatakan mereka sedang dalam perbincangan dengan pihak berkuasa California dan Amerika Syarikat untuk memperbaiki model-model diesel 3.0 liter yang juga ditemui menggunakan peranti pengubah.

Menurut Automotive News pula, CARB tidak mengeluarkan komen segera berkenaan laporan Bild tersebut, manakala ulasan dari Audi pula tidak dapat diperolehi kerana mereka gagal untuk dihubungi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required