Singapura enggan perbaharui kontrak Formula 1?

singapore-gp_bm

Setelah Malaysia khususnya SIC menyuarakan kemungkinan menarik diri dari menganjurkan perlumbaan Formula 1, sebuah lagi negara dari Asia Tenggara iaitu Singapura dilihat juga mungkin akan menghentikan penganjuran perlumbaan tersebut. Singapura mempunyai kontrak setahun lagi untuk menganjurkan Formula 1 iaitu pada tahun hadapan, namun khabar angin mengatakan republik berkenaan tidak berminat untuk menyambung kontrak selama lima tahun itu.

Dalam temuramah bersama Auto Motor und Sport dari Jerman, Boss Formula Satu Bernie Bernie Ecclestone berkata, Singapura mungkin tidak akan mengambil bahagian untuk penganjuran F1 selepas tahun 2017.

“Lihat apa yang telah kami lakukan untuk Singapura. Ya, Grand Prix telah menelan banyak wang milik Singapura, tetapi kami juga telah memberikan mereka wang yang banyak. Singapura tiba-tiba sahaja menjadi lebih dari sebuah negara yang mempunyai lapangan terbang untuk berlepas ke destinasi lain atau dari tempat lain. Kini mereka percaya mereka telah mencapai sasaran mereka dan mereka tidak lagi memerlukan Grand Prix,” kata beliau.

singapore-gp-grandstand_bm

Penganjur GP Singapura enggan untuk mengulas berkenaan isu ini. Laporan mengatakan perlumbaan edisi 2016 menunjukkan kemerosotan kedatangan penonton, dengan jumlah jualan tiket untuk perlumbaan malam berkenaan 15% lebih rendah berbanding jumlah purata kedatangan sejak perlumbaan pertama pada 2008.

Dalam temuramah berkenaan Ecclestone turut mengatakan, wajah F1 mungkin akan berubah, dengan pengeluar sedia ada – termasuk pasukan juara Mercedes AMG Petronas – mungkin akan menarik diri dari perlumbaan pada masa akan datang. “Ia mungkin akan terjadi kepada kami bahawa Mercedes dan Ferrari akan menarik diri. Tetapi secara jujurnya, jika perlumbaan semakin baik, visi yang teruk ini tidak akan terjadi.”

Ecclestone jelas tidak berterus-terang mengenai perkara itu. “Mercedes akan menarik diri pada waktu yang sesuai, dan ia adalah sesuatu yang terjadi pada kami sebelum ini. Lihatlah Honda, BMW dan Toyota. Mereka pergi apabila Formula One telah memberikan apa yang mereka mahukan. Tiada ucapan terima kasih,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required