SIC mungkin tamatkan perlumbaan F1 – Razlan

sic_bm

Litar Antarabangsa Sepang (SIC) sedang mempertimbangkan untuk menamatkan perlumbaan Formula One (F1) di litar tersebut ekoran kemerosotan jualan tiket sejak tahun 2014.

Berita ini dimaklumkan oleh CEO SIC Datuk Razlan Razali yang menyatakan keputusan bakal dibuat dijangka pada hujung minggu ini, memetik laporan akhbar Kosmo. Katanya lagi, mahu pun begitu, pihaknya tidak boleh membuat keputusan drastik termasuk mengumumkan secara rasmi pemberhentian F1 di Malaysia kerana SIC mempunyai perjanjian ketat dengan pemegang lesen sehingga 2018.

“Satu mesyuarat khas akan diadakan bagi membincangkan perkara ini dengan pemegang saham utama SIC iairu Kementerian Kewangan, dijangka berlangsung Khamis ini,” ujar Razlan dalam satu majlis taklimat media semalam.

Razlan turut mendakwa jumlah penonton yang menyaksikan F1 baru-baru ini adalah yang terendah dalam sejarah. Justeru, penarikan diri secara sementara daripada F1 dilihat mampu memberikan manfaat kepada negara.

“Kami akan memberikan tumpuan kepada perlumbaan motosikal MotoGP yang lebih berjaya menarik penonton. Untuk penganjuran tahun lalu, seramai 85,000 penonton menyaksikan MotoGP di SIC. Pada tahun ini pula, tiket habis dijual dan kami menyasarkan kehadiran 90,000 penonton untuk perlumbaan yang bakal berlangsung hujung minggu ini,” katanya lagi.

Walau bagaimana pun, SIC telah mengeluarkan kenyataan berhubung perkara ini, yang menjelaskan tiada keputusan akan dibuat mengenai perlumbaan F1 dalam masa terdekat ini, yang disiarkan oleh Bernama lewat malam tadi. “Sebarang salah faham dikesalkan,” ujar kenyataan SIC tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required