VIDEO: Tesla tunjuk operasi Autopilot pada Model S

Pernah tertanya bagaimana keadaan apabila duduk di dalam sebuah kenderaan yang boleh bergerak sendiri dan apa yang dilihat oleh sistem kenderaan ini untuk memastikan pemanduan selamat? Ini adalah videonya. Tesla mengeluarkan video ini bagi menunjukkan bagaimana kenderaan terbaru mereka, Model S bergerak dalam kawasan yang mempunyai trafik sederhana dan apa yang dilihat oleh kamera pada kenderaan tersebut.

Jika diperhatikan, pemandunya, tidak menyentuh langsung stereng atau alat kawalan lain pada kenderaan dari mula hinggalah sampai ke destinasi. Walaupun melalui persimpangan yang tidak mempunyai lampu isyarat atau hendak membelok ke lorong yang terletak bertentangan, kereta ini tidak mempunyai masalah untuk mengesan objek lain. Selain kenderaan, ini juga termasuk manusia atau pejalan kaki.

Pada bahagian kanan video ini, anda boleh melihat pandangan tiga kamera iaitu hadapan, belakang kiri dan belakang kanan. Bagi setiap kamera ini pula, anda boleh melihat bagaimana ia menganalisis situasi dan menghasilkan pemanduan yang selamat dan berhati-hati.

Tesla Model S adalah sebuah kenderaan elektrik pintar yang ditawarkan dalam empat varian, dengan kuasa di antara 315 hp hingga 503 hp. Malaysia juga sudah mendapat perlepasan oleh kerajaan untuk membawa 100 unit model ini dan 10 daripadanya sudah pun tiba. Anda boleh menggunakan kenderaan ini sama ada melalui cara sewaan dengan harga bermula RM10,500 sebulan (untuk tempoh sewaan dua tahun) atau sewa-beli dari harga RM326,055 (harga asas sebuah kenderaan sebelum GST dan caj penghantaran).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required