Eropah catat jualan kereta tertinggi luar jangkaan sejak 2007 – SUV paling laris, Volkswagen dahului carta

Eropah catat jualan kereta tertinggi luar jangkaan sejak 2007 – SUV paling laris, Volkswagen dahului carta

Menurut laporan Autocar, jualan kereta di Eropah mencatatkan jualan tertinggi tahun ini sejak 2007, walaupun keadaan ekonomi di benua berkenaan dilihat masih belum benar-benar stabil. Sehingga November lalu, jumlah jualan untuk tahun ini dilihat meningkat 6.8% berbanding tempoh yang sama tahun lalu.

Hasil kajian yang dijalankan oleh JATO Dynamic mendedahkan, rakyat Eropah membeli sejumlah 13,937,339 buah kereta pada tahun 2016 setakat ini, dengan 1,184,140 buah daripadanya dijual pada bulan November, bersamaan 5% lebih tinggi dari bulan yang sama tahun lalu. Walaupun bergelut dengan isu Brexit, UK mencatatkan pertumbuhan pasaran keempat paling cepat di Eropah, dengan jualan tahunan sehingga kini meningkat kepada 2.9%. Sepanyol dan Perancis mencatatkan lonjakan pasaran tertinggi, dengan permintaan meningkat kepada 13% dan 8.2%.

Jika dilihat antara pengeluar pula, Volkswagen Group mendahului carta jualan walaupun kini sedang menghadapi krisis akibat skandal Dieselgate. VW memonopoli 24.56% dalam bahagian pasaran keseluruhan di Eropah, atau 0.28% lebih rendah berbanding tempoh yang sama tahun lalu. Pakatan Renault-Nissan berada di tempat kedua dengan bahagian 14.1%, peningkatan sebanyak 0.72%.

PSA Group (Peugeot dan Citroen) mencatatkan kemerosotan jumlah bahagian pasaran sebanyak 1.19%, namun masih lagi mampu bertahan di tempat ketiga. Daimler pula dilihat sebagai jenama yang paling cepat bertumbuh dengan peningkatan 0.83%, berada di tempat kelima.

Seperti yang di jangka, SUV merupakan segmen yang paling cepat berkembang tahun ini dengan jumlah jualan 316,278 unit untuk bulan November sahaja. Ini bersamaan peningkatan sebanyak 16.1% berbanding tempoh sama tahun lalu serta penguasaan 26.7% dalam bahagian pasaran kereta di Eropah.

“Nampaknya hampir pasti tahun 2016 akan mencatatkan jumlah pendaftaran lebih kuat dari tahun 2015, yang merupakan satu pencapaian membanggakan memandangkan ketidakpastian politik dan ekonomi yang mendominasi. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk tidak mengambil mudah pertumbuhan ini, kerana ketidaktentuan akan berlanjutan sehingga 2017, dengan UK dijangka mencetuskan Artikel 50 pada Mac, bagi memulakan proses keluar dari EU,” kata Felipe Munoz, penganalisis automotif global di JATO Dynamics.

Dijangkakan tindakan UK untuk keluar dari EU akan mengakibatkan kehilangan kepercayaan pengguna di Britain dan Eropah, yang memungkinkan 2016 sebagai kemuncak pertumbuhan jualan kereta. Tetapi, tiada siapa yang membuat jangkaan pertumbuhan yang kuat ditunjukkan pada tahun ini, jadi setiap ramalan tidak boleh dijadikan panduan yang tepat.

Situasi sebaliknya ditunjukkan di rantau ini di mana Malaysia dan Thailand masing-masing menunjukkan penurunan dalam jumlah jualan kenderaan untuk tahun 2016.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required