MAA: Jualan kenderaan bulan Oktober susut – 13.9% berkurangan bagi tempoh sama berbanding tahun lalu

maa-oct-2016-sales

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah mengeluarkan jumlah pengeluaran dan jualan kenderaan bagi bulan Oktober 2016. Ia menyaksikan penyusutan jualan sebanyak 0.6% (312 unit) berbanding September lalu, yang ketika itu turut mencatatkan pengurangan 7.9% berbanding Ogos.

Antara sebab yang dinyatakan menyumbang kepada penyusutan ini ialah sikap tunggu dan lihat oleh orang ramai sebagai reaksi terhadap Bajet 2017 yang diumumkan ketika itu sebagai faktor utama perlahannya kadar jualan kenderaan.

Bagaimanapun, MAA menjangkakan jualan bagi bulan November akan menjadi sedikit lebih baik berbanding bulan lalu, disebabkan oleh aktiviti promosi dan jualan yang agresif oleh jenama pengeluar kenderaan yang ada.

Selain itu, tidak banyak perbezaan bagi tempoh sama tahun lalu. Jualan hingga akhir Oktober yang dicatatkan ialah 466,208 unit, 13.9% lebih rendah berbanding bulan yang sama tahun lalu.

Dengan kehadiran beberapa model baharu yang dilancarkan dalam pasaran (seperti Toyota Vios facelift, Isuzu D-Max facelift, Chevy Colorado facelift dan Volkswagen Passat B8), dan beberapa lagi model baharu seperti Proton Ertiga serta Hyundai Ioniq Hybrid yang bakal dilancarkan dalam masa terdekat, mungkinkan 2016 akan melabuhkan tirainya dalam keadaan pasaran automotif yang lebih kukuh?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required