Pengusaha bas mahu mekanisma tambang yang lebih fleksibel dari kerajaan jika gaji pemandu dinaikkan

Pengusaha bas mahu mekanisma tambang yang lebih fleksibel dari kerajaan jika gaji pemandu dinaikkan

Susulan cadangan Pengerusi Suruhajaya Pengangkutan Awam Darat Tan Syed Hamid Albar sebelum ini yang mahu gaji pemandu bas dinaikkan dan sistem komisen dikaji semula untuk mengelakkan mereka mengejar trip serta mengabaikan keselamatan, Persatuan Pengusaha-pengusaha Bas Se-Malaysia memberikan respon cadangan itu boleh dipertimbangkan sekiranya pemain industri dibenarkan mengenakan tambang lebih ‘fleksibel’ terhadap perkhidmatan yang ditawarkan mereka, menurut laporan Bernama.

Presidennya Datuk Mohamad Ashfar Ali berkata hanya dengan cara sedemikian dapat membantu pengusaha bas menawarkan gaji yang lebih tinggi kepada pemandu seperti dicadangkan SPAD dan kerajaan perlu mewujudkan ‘situasi menang-menang’.

“Adalah mustahil untuk melaksanakan cadangan itu melihat kepada beban kenaikan kos perkhidmatan yang ditanggung pengusaha ketika ini.

“Sekiranya kerajaan mahu melaksanakannya, ia perlu diselaraskan dengan semakan semula harga tiket bas ekspres yang kali terakhir dilakukan hampir 10 tahun lalu,” kata Mohamad Ashraf.

Namun, Yang Dipertua Persatuan Pengusaha Bas Ekspres Melayu Semenanjung Malaysia Che Ibrahim Che Ismail pula berkata, semua syarikat bas ekspres di negara ini tidak lagi mengamalkan pemberian komisen mengikut trip. Menurutnya kaedah itu hanya digunakan pengusaha ‘bas pau’, iaitu golongan yang menjalankan perkhidmatan bas ekspres tetapi menggunakan lesen serta kenderaan milik orang lain.

“Amalan memberi komisen itu sudah tidak wujud sebaliknya pemandu bas kini menikmati pelbagai imbuhan lain seperti elaun kebersihan, elaun perjalanan, bonus serta mempunyai caruman bulanan KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja).

“Majikan juga menjaga kebajikan pemandu bas dengan baik termasuk memastikan mereka mendapat perlindungan Perkeso (Pertubuhan Keselamatan Sosial),” katanya.

Menurut Pengurus Bas Mahligai Expres Wan Safri Wan Ali pula, industri itu berdepan masalah kekurangan pemandu antara 500 dan 1,000 orang dan ini menyulitkan mereka untuk menapis dan mendapatkan pemandu yang berkualiti. Tambah beliau lagi, dianggarkan 4,000 buah bas dan 6,000 pemandu beroperasi di seluruh negara, tetapi jumlah itu masih belum mencukupi bagi menampung permintaan semasa pasaran.

Wan Safri mendakwa gaji yang tidak setimpal dan lesen pemandu yang mahal antara faktor ramai yang tidak berminat untuk menjadi pemandu bas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required