Bas ekspres lama perlu sukarela pasang SLD – MKJR

Bas ekspres lama perlu sukarela pasang SLD – MKJR

Ekoran kemalangan jalan raya yang membabitkan bas ekspres dilihat makin membimbangkan, semua kenderaan terbabit yang dipasang dan didaftarkan sebelum tahun 2015 digalakkan memasang alat pengehad kelajuan (SLD). Ia perlu dilakukan secara sukarela demi keselamatan para penumpang.

Buat masa ini hanya bas baharu yang dipasang mulai Januari 2015 sahaja yang diwajibkan memasang SLD selaras Peraturan 89 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), manakala bas yang dikilangkan sebelum itu tidak tertakluk dengan peraturan terbabit.

Menurut Ahli Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR), Tan Sri Lee Lam Thye, pengusaha bas diminta supaya dapat mengambil inisiatif untuk memasang SLD secara sukarela.

“Ini adalah demi keselamatan penumpang bagi mengelakkan pemandu bas daripada membawa laju selain mahu mengelakkan tragedi yang berlaku di Muar, Sabtu lalu berulang,” katanya kepada Berita Harian.

Dalam pada itu, Lam Thye turut memuji tindakan Kementerian Pengangkutan, yang sudah melaksanakan 22 daripada 51 syor disenaraikan dalam laporan penilaian bebas pelan tindakan menangani nahas jalan raya. Syor itu dirumuskan susulan kemalangan bas di Kilometer 3.6 Jalan Genting Highlands-Kuala Lumpur pada tahun 2013. Beliau berharap semua syor lain akan dapat dilaksanakan oleh agensi berkaitan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required