Bas terlibat nahas di Pagoh dibuat pada 2013, tidak wajib pasang pengehad kelajuan – Liow Tiong Lai

Bas terlibat nahas di Pagoh dibuat pada 2013, tidak wajib pasang pengehad kelajuan – Liow Tiong Lai

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai menjelaskan, bas ekspres yang terlibat dalam kemalangan di Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Pagoh, Johor tidak mempunyai alat pengehad kelajuan (SLD) kerana ia dibuat dan didaftarkan pada 2013, sebelum pemasangan alat itu diwajibkan bagi bas yang dibuat selepas Januari 2015, menurut laporan Bernama.

“Kementerian Pengangkutan mewajibkan semua bas model baharu yang dibuat mulai Januari 2015 dipasang dengan SLD, sejajar dengan Peraturan Bangsa Bersatu 89,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Satu Panel Penasihat telah ditubuhkan untuk menilai dan menyemak laporan mengenai siasatan selepas kejadian nahas bas Genting Highlands-Kuala Lumpur pada 2013 dan panel berkenaan mengemukakan laporannya berserta 51 syor kepada kementerian itu pada Januari 2014.

Daripada jumlah itu, 22 langkah yang terletak di bawah bidang kuasa Kementerian Pengangkutan telah dilaksanakan, termasuk kewajipan memasang SLD. Langkah selebihnya dilaksanakan 16 agensi dan pihak berkepentingan lain yang berkenaan, jelas Liow.

Kemalangan maut terbaharu berkenaan membabitkan sebuah bas ekspres, menyebabkan 14 maut serta mencederakan 16 penumpang lain selepas ia terjunam ke dalam cerun sedalam 10 meter di KM137.3 Lebuh Raya Utara-Selatan di Muar, Johor pada Sabtu lepas.

Liow menambah, kementeriannya melalui Bahagian Logistik dan Pengangkutan Darat, akan menjalankan audit menyeluruh mengenai keseluruhan rantaian reka bentuk dan pembinaan serta prosedur kelulusan dan pemeriksaan kenderaan perkhidmatan awam.

“Audit ini akan meliputi penyenggaraan jalan raya oleh agensi berkenaan. Audit baharu akan dilakukan dan disediakan laporannya pada suku pertama 2017,” katanya.

Kementeriannya juga dalam proses menubuhkan Lembaga Keselamatan Pengangkutan Malaysia seperti yang disyorkan Panel Penasihat berkenaan, dengan kerjasama Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) untuk melaksanakan fungsi penyiasatan secara bebas dan telus mengenai kejadian keselamatan utama, menjalankan penyelidikan untuk mengemukakan syor bagi meningkatkan keselamatan dan memantau serta menilai inisiatif keselamatan semua kaedah pengangkutan.

“Kementerian ini akan mengumumkan tentang status laporan mengenai pelaksanaannya melalui laman sesawang rasmi agensi berkaitan, dari semasa ke semasa,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required