Audi Q8 Concept dipertonton di Detroit – plug-in hybrid dengan 488 hp, 0-100 km/j dalam masa 5.4 saat

Audi Q8 Concept dipertonton di Detroit – plug-in hybrid dengan 488 hp, 0-100 km/j dalam masa 5.4 saat

Static photo
Colour: Bombay blue

Selain model SQ5, Audi mempunyai satu lagi model konsep menarik yang dipertontonkan di Detroit; Audi Q8 Concept. Ia merupakan sebuah kenderaan bersaiz besar, dan sarat dengan pendekatan teknologi maju. Untuk mendapat bayangan terhadap saiznya, model ini dibangunkan dalam dimensi fizikal seperti berikut; 5.02 meter panjang, 2.04 meter lebar, 1.7 meter tinggi serta 3 meter jarak antara roda.

Janaan kuasanya pula digerakkan oleh sistem plug-in hybrid, dengan output 330 kW dan 700 Nm tork. Unit utamanya terdiri daripada enjin 3.0 liter TFSI dengan janaan 333 hp dan 500 Nm tork. Ia juga digandingkan dengan motor elektrik dengan kemampuan maksimum mengeluarkan 136 hp kuasa dan 330 Nm tork.

Kombinasi dua unit janaan kuasa ini memberikan angka output yang mengkagumkan untuk Q8 Concept ini; 448 hp dan 700 Nm tork, dengan transmisi lapan-kelajuan Tiptronic. Dari segi angka prestasi pula, ia mampu mencapai 0-100 km/j dalam tempoh 5.4 saat dan kelajuan maksimum 250 km/j.

Bagi unit elektriknya, bateri lithium-ion dengan 104 prismatic cell digunakan, dengan kapasiti 17.9 kWh. Jarak yang boleh dilalui dalam mod elektrik sepenuhnya ialah sehingga 60 km. Jika digabungkan dengan enjin pembakaran dalaman yang digunakan, jarak maksimum yang boleh dicapai ialah 1,000 km.

Soket output 7.2kW boleh mengecas penuh kenderaan plug-in hybrid ini dalam masa 2.5 jam. Model ini juga menjadi asas kepada sebuah model sebenar yang bakal dikeluarkan oleh Audi tahun ini. Q8 Concept merupakan SUV yang berada satu tahap lebih tinggi berbanding model sedia ada Q7.

Kelainan yang ada padanya ialah penggunaan gril Singleframe oktagonal dengan perincian honeycomb dengan enam palang berkembar menegak dengan. Kedudukan unit masukan udara luarannya lebih ke dalam, dengan bucu bawah bampar depan diberikan kemasan aluminium.

Audi Q8 Concept dipertonton di Detroit – plug-in hybrid dengan 488 hp, 0-100 km/j dalam masa 5.4 saat

Static photo
Colour: Bombay blue

Antara ciri yang melengkapi SUV konsep ini penggunaan sensor sentuh yang bertindak selaku pemegang pintu – jika ada sentuhan tangan, pintu akan dibuka pada sudut tertentu. Garis badan di bahagian bawah tingkap pada pintu, bahagian bahu SUV ini serta di bahagian bawah kerangka pintu semakin tinggi dibahagian belakang. C-pillar yang “rata” dan ketara mengembalikan ingatan kepada Quattro asli.

Di belakang, spoiler di hujung bumbung tersedia, sementara rekaan kedudukan lampu dan pencahayaannya mirip seperti yang pernah dilihat khusus pada e-tron. Lampu belakangnya juga bertindak sebagai lampu brek serta lampu isyarat.

“Q8 Concept merupakan reka bentuk kenderaan Audi pada kemuncaknya. Ia mempamerkan kekuatan jenama kami, dari segi teknologi dan rekaan, dan dalam masa yang sama memberi idea terhadap SUV saiz penuh yang akan dikeluarkan nanti,” ujar ahli lembaga pengurusan, jualan dan pemasaran Audi AG, Dietmar Voggenreiter.

Di bahagian dalam, Q8 Concept sangat luas. Ruang barangan sahaja tersedia dengan kapasiti 630 liter. Rekaan pada bahagian ini juga semuanya dilakukan untuk melahirkan rasa keluasan maksimum pada penumpang. Paparan ditengah pula adalah melalui skrin TFT 12.3 inci dengan resolusi 1920 x 720, dengan butang kawalan pada stereng.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required