Modenas sasar lancarkan enam model bagi 2017 – apa sudah jadi dengan jentera 150 cc yang dibangunkan?

Modenas sasar lancarkan enam model bagi 2017 – apa sudah jadi dengan jentera 150 cc yang dibangunkan?

2017 bakal menjadi satu tahun yang rancak dan menarik bagi Modenas. Setelah memperkenalkan tiga model skuter tahun lalu hasil kerjasama dengan Kymco, Modenas sudah merancang untuk memperkenalkan sekurang-kurangnya lima atau paling banyak, enam model baru bagi tahun ini.

Masih belum ada perincian lanjut berkenaan model-model berkenaan setakat ini, tetapi kami menjangkakan ia akan melibatkan model-model moped, skuter (yang berkemungkinan besar lanjutan daripada usahama dengan Kymco) dan mungkin juga pengenalan jentera dari jenis street bike.

Pelancaran pertama akan dilakukan seawal bulan Mac atau April kelak, walaupun modelnya masih dirahsiakan. Dengan pengesahan pengenalan enam model ini, ada satu persoalan yang sangat wajar untuk ditanyakan; apa sudah jadi dengan model 150 cc yang sebelum ini sudah diketahui sedang dibangunkan oleh Modenas?

Adakah ia akan tersenarai dalam kalangan enam model yang disasarkan akan dilancarkan tahun ini? Kemungkinan yang ada adalah sangat besar; pihak pengurusan tertinggi Modenas kini telah mengesahkan bahawa model 150 cc berkenaan, yang sebelum ini pernah viral di media sosial, merupakan satu daripada enam model baru yang bakal diperkenalkan secara rasmi tidak lama lagi.

Berikut merupakan sedikit-sebanyak maklumat menarik berkenaan enjin 150 cc berkenaan. Ia dibangunkan sendiri oleh Modenas dan bukannya diambil berdasarkan enjin yang pernah ada sebelum ini, ataupun dibekalkan oleh mana-mana pengeluar lain.

Sembilan jurutera warga tempatan dari Modenas terlibat di dalam pembagunan enjin berkenaan, dengan sebahagian daripada kerja-kerja R&D dilakukan di Universiti Graz, Austria. Pertama kali diumumkan sekitar dua tahun lalu, jentera prototaip yang menggunakan enjin ini juga sudah menjalani ujian penyesuaian sebagai sebuah model produksi. Ia juga khabarnya bakal digunakan sebagai jentera lumba pasukan Modenas di dalam saingan Cub Prix nanti.

Menyentuh kerjasama dengan Kymco dari Taiwan pula, Modenas menjelaskan ia bukanlah sekadar melibatkan rebadge model-model sedia ada jenama itu untuk dipasarkan di Malaysia. Perancangan jangka panjang yang ingin dicapai adalah lebih penting.

Ini antara lain melibatkan perkongsian kepakaran, pertukaran teknologi, pengukuhan rangkaian pengedaran bagi Modenas untuk ke pasaran luar serta meningkatkan kualiti pengeluaran vendor-vendor yang terlibat bagi tujuan global sourcing di dalam proses pengeluaran jentera dua roda yang terlibat.

Dan ini melibatkan hubungan dua hala – termasuk meningkatkan keupayaan vendor untuk terut mengeksport produk mereka dan bersaing sebagai pembekal di pasaran luar. Pasaran eksport yang sedia ada yang paling utama bagi Modenas kini ialah seperti di Iran dan Greece.

Modenas optimis akan dapat memperbaiki kedudukan syarikat dan mempertingkatkan kadar perkongsian pasarannya tahun ini. Berada di tempat kelima kini dengan perkongsian pasaran 9% tahun lalu, angka berkenaan dijangka dapat dipertingkat kepada 13% bagi 2017, didorong oleh kerancakan pengenalan semua model baru yang bakal menemui pengguna.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Anonymous on Mar 04, 2017 at 12:13 am

    Apa dah jadi projek cafe racer TTR200…? Gembar gembur mula Mei 2015 lagi… senyap dah skrg..?

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required