Tujuh jenama kenderaan paling berharga di dunia – Toyota, Honda, Mercedes, BMW masuk dalam senarai

Tujuh jenama kenderaan paling berharga di dunia – Toyota, Honda, Mercedes, BMW masuk dalam senarai

Tujuh pengeluar kenderaan telah mendapat tempat dalam senarai 100 jenama paling berharga bagi tahun 2016 yang dikeluarkan oleh Brand Finance Global 500. Menurut Brand Finance, nilai bagi setiap jenama dikira dengan menganggarkan kemungkinan jualan masa hadapan yang boleh dicapai, dan mengira kadar royalti yang akan dikenakan untuk menggunakan jenama tersebut.

Kehadiran jenama automotif dalam senarai ini dimulakan oleh Hyundai yang berada di tempat ketujuh, dengan nilai jenama USD19.975 bilion (RM88.489 bilion), meskipun menunjukkan kejatuhan nilai jenama sebanyak 16 peratus daripada tahun 2016. Seterusnya di tangga keenam adalah Honda, dengan peningkatan 10 peratus, menjadi USD21.318 bilion (RM94.439 bilion). Kedudukan Honda walaubagaimanapun turun tiga tangga berbanding dalam senarai Brand Finance tahun sebelumnya.

Pengeluar kenderaan dari Amerika, Ford berada di tempat kelima, dengan nilai jenama USD22.432 bilion (RM99.374 bilion), dan adalah peningkatan sebanyak 13 peratus. Ini diikuti oleh Volkswagen, yang dilihat semakin bertambah pulih dengan peningkatan nilai sebanyak 32 peratus, seterusnya meletakkan jenama Jerman ini di kedudukan 41 secara keseluruhan, dengan nilai USD25 bilion (RM111 bilion).

Tujuh jenama kenderaan paling berharga di dunia – Toyota, Honda, Mercedes, BMW masuk dalam senarai

Terletak di antara tempat ketiga dan keempat adalah Mitsubishi, kerana kedudukan yang dicatat adalah untuk Mitsubishi Group, yang sebenarnya mempunyai pelbagai perniagaan termasuk antaranya industri jentera berat, servis kewangan dan penerbangan. Mitsubishi Motors walaubagaimanapun tidak termasuk dalam senarai 100 teratas ini.

Di tempat ketiga adalah Mercedes-Benz dengan nilai USD35.544 bilion (RM157.798 bilion), menunjukkan peningkatan 11 peratus berbanding tahun sebelumnya. Di tempat kedua, dan 17 secara keseluruhan adalah BMW dengan catatan nilai USD37.124 bilion (RM164.812 bilion) dan peningkatan sebanyak 6 peratus. Kedudukan keseluruhan BMW walaubagaimanapun turun dua tangga.

Paling atas bagi jenama automotif adalah Toyota, dengan nilai jenama USD46.255 bilion (RM205.349 bilion), hasil daripada peningkatan sebanyak 7 peratus, walaupun kedudukan keseluruhannya turun satu tangga kepada tempat ke-12.

Penghargaan khas diberikan kepada Uber, walaupun ia bukanlah satu jenama automotif yang terlibat dalam perniagaan pengeluaran kenderaan. Syarikat penyedia servis pengangkutan ride-sharing ini dinilaikan pada USD14.596 bilion (RM64.799 bilion), dan adalah meningkat 16 tangga dalam carta keseluruhan, dengan 32 peratus peningkatan nilai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required