Lexus IS facelift tampil di dalam laman web Malaysia

Lexus IS facelift tampil di dalam laman web Malaysia

Di laman web Lexus Malaysia, kedatangan model IS facelift untuk pasaran tempatan sudah diberikan isyarat awal; gambar dan perincian ringkas kini tertera dengan nota Coming Soon oleh pengedarnya. Versi terbaru berkenaan pertama kali membuat penampilan pada April tahun lalu, dan mula dijual pada Oktober tahun lalu untuk pasaran Jepun.

Bagi pasaran tempatan, model ini akan menggantikan versi IS generasi ketiga dengan perubahan minimum, yang mula dijual sejak pertengahan 2013. Antara pembaharuan yang dilakukan, wajah depannya kini menerima rekaan yang lebih agresif, dengan bampar baru dan ruang masukan udara yang lebih besar.

Bahagian grilnya juga diberikan pembaharuan, begitu juga dengan lampu utamanya; ia diberi sentuhan yang menjadikannya lebih menonjol berbanding versi sebelum ini, dengan lampu nyalaan siang LED yang lebih jelas dan ketara.

Lexus IS facelift tampil di dalam laman web Malaysia

Gril barunya pula lebih tinggi, berubah antaranya pada bahagian atas serta bawahnya. Untuk menserasikannya dengan wajah keseluruhan bahagian depan, rekaan pada hud enjin juga direka semula. Gril F Sport kini memiliki corak 3D unik, dengan lapisan warna hitam metalik untuk disepadankan dengan saluran udara pada brek – yang juga menyumbang kepada aerodinamik.

Di bahagian belakang, lampu LED dengan bentuk L kelihatan lebih jelas; ia kini terdiri daripada tiga lapisan (sebelum ini hanya dua). Bentuk empat segi pada bahagian hujung ekzos krom juga antara rekaan yang diperbaharui (sebelum ini bulat).

Bagi bahagian roda, IS facelift ini dilengkapi dengan rim 17 inci rekaan baru – warna cerah ditawarkan sebagai standard. Dua warna baru juga diperkenalkan untuk pasaran global; Deep Blue Mica dan Graphite Black Glass Flake.

Lexus IS facelift tampil di dalam laman web Malaysia

Penambah baikan pada ruang dalaman juga banyak. Skrin paparan multimedia kini lebih besar, daripada tujuh inci kepada 10.3 inci, serta butang Enter telah ditambah di bahagian sisi Remote Touch Interface (RTI) yang terletak di konsol tengah. Panel kawalan pendingin hawa dan audio juga diposisikan semula.

Perubahan lain termasuk elemen jahitan pada meter, tombol kawalan rekaan baru, tempat meletak cawan baru, perehat tapak tangan pada RTI dengan balutan kulit serta jam analog. Pilihan warna ruang kabin juga ditawarkan. Varian paling asas dilengkapi sistem audio dengan 10 pembesar suara, manakala pilihan sistem Mark Levinson kembali ditawarkan dengan penataan bunyi 3D.

Lexus IS facelift tampil di dalam laman web Malaysia

Jika merujuk teaser yang ada pada laman web berkenaan, ia ada menyebut tentang ‘pemanduan meyakinkan dengan model AWD’ serta ‘terokai IS 350’, namun untuk pasaran tempatan, kami percaya IS yang akan dibawa masuk akan mengikut pilihan varian yang sama seperti sebelumnya; IS 200t dan IS 300h hibrid.

Lexus IS 200t, yang dilancarkan di sini pada 2015, dikuasakan oleh enjin 8AR-FTS 2.0 liter turbocaj, enjin yang sama digunakan pada SUV NX dan RX. Enjin turbo twin-scroll rekaan sendiri dengan Dual VVT-iW (Variable Valve Timing-intelligent Wide) itu menghasilkan 241 hp kuasa pada 5,800 rpm dan 350 Nm tork dari 1,650 hingga 4,400 rpm pada sedan ini, dan digandingkan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan pacuan roda belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required