Hyundai Ioniq, Volvo S90 dan Audi A5 dapat penarafan penuh lima bintang dalam ujian Australasian NCAP

Hyundai Ioniq, Volvo S90 dan Audi A5 dapat penarafan penuh lima bintang dalam ujian Australasian NCAP

Program Penilaian Kenderaan Baru Australasian (ANCAP) telah mengeluarkan senarai penarafan terbaru mereka, yang mana menyaksikan Hyundai Ioniq, Volvo S90 dan Audi A5 diberikan markah penuh lima bintang. Pada masa sama, Hyundai i20 untuk pasaran New-Zealand pula mendapat empat bintang dalam ujian perlanggaran itu.

“Penarafan ini merangkumi pelbagai jenama dan kategori kenderaan, dan kebanyakannya menunjukkan prestasi amat baik dalam pelbagai penilaian yang dijalankan,” kata ketua pegawai eksekutif ANCAP, James Goodwin.

“Semua varian kenderaan hibrid Hyundai Ioniq dilengkapi secara standard dengan Autonomous Emergency Braking, Adaptive Cruise Control dan Reversing Collision Avoidance. Lane Support System dan pengehad kelajuan manual juga adalah standard, seterusnya meningkatkan lagi ciri keselamatannya,” tambah beliau.

Ioniq mencatat markah 91% ataupun 34.92 daripada 38 mata dalam ujian pelindungan penumpang dewasa (AOP), manakala dalam pelindungan penumpang kanak-kanak, ia mendapat markah 80%, iaitu 39.39 daripada 49 mata keseluruhan. Semua ciri ini boleh didapati pada Ioniq HEV Plus yang dijual di Malaysia.

Bagi Volvo S90 dan Audi A5 (Coupe dan Sportback), ia bukan satu kejutan apabila mendapat penarafan bintang penuh, tetapi ANCAP sedikit mengeluh dengan perbezaan spesifikasi keselamatan di pasaran yang berbeza.

“Spesifikasi keselamatan model S90 yang dijual di sini bagaimanapun adalah berbeza dengan yang dijual di Eropah, tanpa beg udara lutut di bahagian pemandu. Spesifikasi A5 juga berbeza di antara Australian dan New Zealand, di mana Adaptive Cruise Control dan Lane Support System didatangkan secara standard untuk pelanggan di New Zealand, tetapi hanya sebagai pilihan bagi pasaran Australia. Agak sedih untuk melihat perkara ini berlaku pada pelbagai jenama,” kata Goodwin.

“Markah tinggi turut diperolehi oleh Audi A5 (AOP 89%, COP 87%), yang dilengkapi dengan bonet ‘aktif’ dan sistem AEB maju yang boleh mengesan dan mengelak perlanggaran dengan pejalan kaki,” tambah Goodwin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required