SPYSHOT: Volvo S90 sedang diuji di Shah Alam!

VOLVO-S90-2_BM

Petanda Volvo Cars Malaysia akan melancarkan model S90 dilihat semakin hampir, setelah model berkenaan dan kembar versi wagonnya – V90 muncul di laman web VCM.

Imej Volvo S90 ini dirakam oleh pembaca LimPeh28 di Seksyen 15, Shah Alam. Unit ujian berkenaan masih menggunakan plet nombor pendaftaran Eropah dan pelekat “test vehicle” ditampal pada bahagian bawah pintu hadapan.

Unit ini juga dilihat tampil dengan lencana D4 pada penutup but belakang, bermaksud ia adalah model berkuasa diesel dengan enjin 2.0 liter 190 hp. Kemungkinan besar unit ini dibawa hanyalah untuk di uji semata-mata kerana varian D4 dijangka tidak akan dipasarkan di Malaysia.

Kami jangkakan Malaysia akan menerima varian T8 Twin Engine Plug-in Hybrid, sama seperti versi SUV dengan platform Scalable Product Architecture (SPA) serupa iaitu XC90 T8 yang kini telah diproduksi secara CKD di kilang Swedish Motor Assemblies Shah Alam. Selain dari dipadankan dengan motor elektrik memacu roda belakang, unit janakuasa T8 ini juga diberikan janaan dari unit pengecas turbo serta supercharger menghasilkan kuasa keseluruhan 407 hp seterusnya menerima pengecualian cukai istimewa atas penarafan Kenderaan Cekap Tenaga (EEV).

Volvo dikatakan telah melaburkan sejumlah dana yang besar untuk melengkapkan kilang mereka di Shah Alam dengan kelengkapan dan fasiliti untuk memproduksi kenderaan dengan unit janakuasa T8 berkenaan, dan tidak mungkin ia hanya digunakan untuk pengeluaran XC90.

Laman web VCM juga turut memaparkan serba sedikit berkenaan ciri-ciri yang akan ditawarkan pada S90/V90 di Malaysia, antaranya Bantuan Kekal Lorong, Pencegah Keluar Jalan, Pengesan Pejalan Kaki dan Haiwan Besar serta banyak lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required