Paten enjin Rotary baharu Mazda didedahkan – hanya berfungsi sebagai enjin penambah jarak motor elektrik

Paten enjin Rotary baharu Mazda didedahkan – hanya berfungsi sebagai enjin penambah jarak motor elektrik

Mazda telah mendedahkan paten enjin rotari baharu mereka yang telah didaftarkan, disiarkan oleh laman Autoblog. Tetapi maaf untuk peminat siri kereta sport rotari RX Mazda, enjin ini bukan seperti yang anda harapkan kerana enjin berkenaan direka sebagai enjin penambah jarak (range extender) yang digunakan untuk mengecas bateri bagi sistem motor elektrik sepenuhnya (EV).

Konsep sistem EV dengan enjin penambah jarak yang digunakan oleh Mazda ini adalah lebih kurang sama yang terdapat pada sistem BMW i3 dan juga Nissan Note e-Power. Untuk sistem binaan Mazda ini, enjin rotari kompak berkenaan diletakkan di bahagian belakang kereta, mengecas bateri lithium-ion yang ditempatkan pada bahagian tengah. Bateri berkenaan akan menjana motor elektrik sistem berkenaan yang diletakkan pada bahagian hadapan kereta, untuk memacu roda hadapan.

Mazda turut mematenkan sistem start/stop khas untuk enjin rotari berkenaan. Ia sedikit berbeza pada rekaan untuk enjin omboh biasa kerana untuk enjin rotari ini rotor perlu pada kedudukan yang menutup liang kemasukan semasa ia dimatikan. Enjin rotari tidak mempunyai injap seperti enjin omboh dan liang kemasukan ‘dibuka’ dan ‘ditutup’ oleh rotor itu sendiri, jadi rotor perlu menutup liang berkenaan untuk mengelakkan bahan api atau emisi ekzos masuk ke ruang pembakaran.

Paten enjin Rotary baharu Mazda didedahkan – hanya berfungsi sebagai enjin penambah jarak motor elektrik

Paten tersebut juga menunjukkan sistem ini akan memberikan percikan api kepada palam pencucuh ketika enjin telah dimatikan untuk melenyapkan baki petrol seterusnya mengelakkan pencemaran. Secara teori, sistem ini telahpun melenyapkan dua kelemahan terbesar enjin rotari iaitu ekonomi bahan api dan juga emisi.

Apa pula kelebihan menggunakan enjin rotari sebagai enjin penambah jarak berbanding enjin omboh biasa? Seperti yang diketahui, saiz enjin rotari itu sendiri sangat kompak berbanding enjin biasa membolehkan ruang untuk menempatkannya direka kecil, dan dapat memberikan ruang lebih untuk penumpang atau kargo. Enjin rotari ini juga beroperasi lebih lancar membolehkan kadar NVH dikekalkan pada tahap yang rendah dengan lebih mudah.

Sistem ini sebenarnya sudah pun didemonstrasikan pada prototaip Mazda 2 RE Range Extender 2013 yang diberikan enjin rotari satu rotor berkapasiti 330 cc, walau bagaimanapun masih lagi belum dipastikan adakah Mazda akan menghasilkannya dalam bentuk produksi. Mazda juga sebelum ini telah mempatenkan rekaan enjin rotari turbo baharu mereka digelar SkyActiv-R, tetapi CEO mereka sendiri mengesahkan generasi baharu Mazda RX tidak akan diperkenalkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required