CEO Mazda sahkan tiada rancangan untuk membina kereta sport rotari ganti barisan siri RX sebelum ini

Mazda RX-Vision 19

Walaupun kereta konsep RX-Vision telah dipamerkan di Tokyo Motor Show 2015 dan enjin rotari turbo generasi baharu digelar SkyActiv-R dilaporkan sudah pun dipatenkan, namun temuramah Automotive News bersama CEO Mazda Masamichi Kogai mengesahkan, generasi terbaharu kereta sport siri RX (RX-3, RX-4, RX-7 dan RX-8), serta kereta-kereta sport lain yang lebih besar dari MX-5 sememangnya tiada dalam rancangan untuk pembinaan oleh syarikat berkenaan.

Walau bagaimanapun, Kogai menyatakan bahawa ini bukanlah titik noktah untuk enjin rotari Mazda. “Jika kami bermula untuk memproduksi semula enjin rotari, kami akan pastikan ia akan bertahan lama. Kami perlu memastikan ia memenuhi undang-undang pencemaran udara pada masa akan datang. Kami masih lagi menjalankan usaha R&D kami untuk mengatasi apa jua isu yang perlu kami tangani terhadap emisi dan juga kecekapan bahan api,” jelas Kogai.

Tetapi, enjin berkenaan akan berfungsi sebagai enjin penambah jarak (range extender – rujuk fungsi pada Nissan Note e-Power) dan bukan sebagai enjin utama, sebagai usaha Mazda beralih kepada teknologi elektrik. Mazda juga tiada rancangan untuk mengeluarkan kereta sport elektrik dengan enjin penambah jarak ini, dan Kogai juga turut menambah MX-5 “mungkin memberikan pengalaman yang lebih menyeronokkan.”

Buat masa sekarang, Mazda sedang menumpukan kepada teknologi SkyActiv generasi baharu yang bakal diperkenalkan pada Mac 2019. Teknologi baharu berkenaan bakal memperluaskan penggunaan teknologi elektrik, dengan kerjasama dari Toyota bagi membangunkan kereta-kereta elektrik sepenuhnya dan hibrid plug-in.

Dalam kemeriahan yang dilihat bermula semula di Jepun dengan model-model jelmaan semula ikon-ikon 90’an seperti Honda NSX dan Toyota Supra, disamping Nissan GT-R, berita ini sedikit sebanyak agak mendukacitakan peminat-peminat kereta sport JDM bukan?

GALERI: Mazda RX-Vision di Tokyo Motor Show 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required