SPYSHOT: Toyota Supra generasi seterusnya diuji di atas jalan raya dengan penyamaran lebih ringan

Spy-Photo

Setelah ia dilihat diuji dilitar Nurburgring minggu lalu, kini Toyota Supra generasi baharu dilihat keluar semula dijalanan – kini dengan penyamaran yang sedikit ringan dari sebelum ini.

Menerusi penampilan berkenaan, dapat dilihat bentuk keseluruhan kereta sport flagship Toyota berkenaan banyak diinspirasikan dari model konsep Toyota FT-1 yang muncul buat pertama kali di Detroit Auto Show 2014.

Muncung ala-kereta F1 dari FT-1 disadur terus kepada Supra, bersama liang kemasukan udara yang besar dengan tiga bahagian pada bampar hadapan, tetapi unit prototaip sebenar ini dilihat tidak mempunyai skup udara pada hud enjin.

Supra turut menampilkan rekaan cermin hadapan yang seperti bersambung dengan cermin tingkap sisi, bersama bumbung yang direka dengan dua benjolan kelihatan seperti buih. Penampilan kali ini juga memperlihatkan rekaan lampu belakang yang tirus, bersama spoiler belakang yang tinggi, bersepadu dengan badan kereta.

Spy-Shots of Cars This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature of 6500°K

Spy-Shots of Cars
This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature of 6500°K

Tiada imej bahagian dalaman pada set imej kali ini, tetapi pada gambar yang kami terima sebelum ini Supra dilihat mengambil terus rekaan dalaman dari BMW Z5, dengan roda stereng tiga jejari, skrin paparan pada bahagian tengah papan pemuka, paparan instrumen separa-maya dan juga suis-suis kawalan penghawa dingin. Namun, ini hanyalah model ujian dan diharapkan ia akan berubah dengan rekaan lebih tersendiri pada model produksi sebenar nanti.

Toyota Supra dan BMW Z5 dibina oleh kedua-dua pengeluar berkenaan di atas platform kereta sport terbaharu yang sama sejak 2012, walau bagaimanapun pembinaan akhir Z5 dan Supra dilakukan secara berasingan. Namun, tidak seperti apa yang terjadi pada kembar Toyota 86 dan Subaru BRZ, rekaan Supra ini jelas berbeza dari BMW Z5 yang tampil dengan bentuk badan Roadster.

Supra generasi baharu ini dijangka akan dikuasakan dengan enjin empat silinder sebaris dan enam silinder sebaris bersama pengecas turbo dari BMW dan varian paling berkuasa dengan unit janakuasa hibrid bakal dilengkapi kapasitor serta sistem pacuan empat roda. Jentera baharu ini turut menggunakan kepakaran BMW dalam pembinaan komponen gentian karbon, seperti yang terdapat pada BMW i3, i8 dan 7 Series G12.

GALERI: Spyshot Toyota Supra di litar Nurburgring

GALERI: Toyota FT-1 Concept

GALERI: Evolusi Toyota Supra

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required