toyota-supra-2-1_bm

Perkembangan terbaharu berkenaan Toyota Supra generasi seterusnya yang baharu kami terima, setelah di jumpai buat pertama kali membuat ujian jalan raya sebelum ini, kini kereta sport flagship Toyota berkenaan dikesan sedang membuat ujian di litar Nürburgring pula.

Penampilan Supra di Nürburgring agak seiras dengan unit ujian yang dijumpai sebelum ini. Walaupun menggunakan penyamaran berat dengan dilindungi pelekat pada hampir keseluruhan badan, masih dapat dilihat rekaan Supra ini diinspirasikan sepenuhnya dari model konsep Toyota FT-1.

Muncung Supra generasi baharu ini direka dengan bentuk kon, cermin hadapan kelihatan seperti bersambung dengan tingkap sisi serta spoiler dibina bersepadu dengan bahagian belakang yang agak tinggi, sama seperti model konsep FT-1. Tetapi, liang udara pada hud hadapan dari FT-1 tidak kelihatan pada model yang sedang diuji ini.

toyota-supra-5-1_bm

Menurut Toyota sebelum ini, fasa pembinaan Supra adalah sama dengan pembinaan ‘kembarnya’ dari Jerman iaitu BMW Z5. Walaupun dibina dengan platform yang sama, rekaan Supra ini jelas berbeza dari BMW Z5 yang tampil dengan bentuk badan Roadster, tidak seperti apa yang terjadi pada kembar Toyota 86 dan Subaru BRZ.

Tetapi, lain pula hal nya pada bahagian dalaman. Supra dilihat mengambil terus rekaan dalaman dari BMW, dengan roda stereng tiga jejari, skrin paparan pada bahagian tengah papan pemuka, paparan instrumen separa-maya dan juga suis-suis kawalan penghawa dingin. Namun, ini hanyalah model ujian dan diharapkan ia akan berubah dengan rekaan lebih tersendiri pada model produksi sebenar nanti.

Supra generasi baharu ini dijangka akan dikuasakan dengan enjin empat silinder sebaris dan enam silinder sebaris bersama pengecas turbo dari BMW dan varian paling berkuasa dengan unit janakuasa hibrid bakal dilengkapi kapasitor serta sistem pacuan empat roda. Jentera baharu ini turut menggunakan kepakaran BMW dalam pembinaan komponen gentian karbon, seperti yang terdapat pada BMW i3, i8 dan 7 Series G12

GALERI: Spyshot BMW Z5


GALERI: Toyota FT-1 Concept

GALERI: Evolusi Toyota Supra