Enjin baharu F1 menjelang 2018 – bukan sekadar akan dijadikan lebih berkuasa, bunyi juga diambil penting

Enjin baharu F1 menjelang 2018 – bukan sekadar akan dijadikan lebih berkuasa, bunyi juga diambil penting

Satu perjumpaan rasmi diadakan di ibu pejabat International Automobile Federation (FIA) di Paris, Perancis, menemukan wakil FIA dengan pembekal unit kuasa, pengeluar automotif dan pemegang hak komersial baru Formula One, Liberty Media untuk menilai semula hala tuju berkenaan enjin F1 pada masa hadapan.

Laporan yang dikeluarkan oleh sebuah laman web Jerman, Spox mengatakan bahawa Audi juga menyertai perjumpaan ini. Ia berakhir dengan semua yang hadir setuju bahawa F1 perlu diteruskan sebagai platform penting untuk teknologi sukan permotoran, serta ‘makmal’ untuk membangunkan inovasi yang berkait dengan kereta atas jalan biasa.

Fokus perjumpaan ini kemudiannya beralih kepada meningkatkan kuasa bagi enjin generasi baru yang akan digunakan, sambil memerhati kepada pengurangan kos dan kesukarannya. Bunyi – iaitu aspek penting bagi penonton F1 – juga dikata akan mendapat peningkatan dengan penggunaan enjin baru ini.

Enjin baharu F1 menjelang 2018 – bukan sekadar akan dijadikan lebih berkuasa, bunyi juga diambil penting

“Pastinya, kami masih perlu berbincang perincian tepat bagaimana keadaan sebenar enjin bagi tahun 2021 nanti – tetapi kami telah bermula dengan betul, dan saya tidak sabar untuk melalui proses ini, demi mendapatkan keputusan yang terbaik bagi Formula One di masa hadapan,” kata presiden FIA, Jean Todt.

Perhatian yang lebih sepatutnya diberikan kepada bunyi untuk enjin F1 generasi baru ini, kata ketua bahagian sukan permotoran Mercedes-AMG, Toto Wolff. “Jika kita dapat menggabungkan teknologi yang bagus dan berpatutan dengan kuasa yang tinggi dan bunyi yang bagus, ia pastinya akan berjaya.”

Pada masa ini, siri perlumbaan F1 menggunakan enjin hibrid 1.6 liter turbo petrol-elektrik dan ia akan digunakan sehingga penghujung musim tahun 2020. Sejak enjin ini mula digunakan, ramai penonton yang mengatakan bahawa bunyinya tidak begitu menarik seperti sebelumnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required