AWAS boleh dipertingkatkan dengan memperkenalkan kamera AES bergerak – pakar keselamatan jalan raya

AWAS boleh dipertingkatkan dengan memperkenalkan kamera AES bergerak – pakar keselamatan jalan raya

Pakar keselamatan jalan raya menyarankan pihak kerajaan untuk memperkenalkan kamera bergerak bagi meningkatkan lagi Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), yang kini sebahagian daripada Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS).

Dilaporkan oleh The Sun, ketua Pusat Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Universiti Putra Malaysia Law Teik Hua berkata langkah ini perlu diperkenalkan oleh penguatkuasa bagi mengesan pesalah trafik yang memandu melebihi had laju atau melanggar lampu isyarat merah.

“Kesan daripada AWAS kini agak terhad, kerana pengguna jalan raya tahu di mana letaknya kamera AES tersebut, jadi mereka akan lebih berhati-hati ketika menghampiri kawasan terbabit. Jadi, daripada menggunakan kamera AES yang tetap ini, mungkin lebih baik juga kita turut menggunakan peranti yag boleh bergerak,” jelasnya.

AWAS boleh dipertingkatkan dengan memperkenalkan kamera AES bergerak – pakar keselamatan jalan raya

Lim turut berharap agar pihak polis dapat memainkan peranan yang penting dana sistem mata demerit Kejara dan AWAS, ini kerana sistem yang dijalankan sekarang kini lebih terhad bagi mereka yang dikesan oleh kamera AES terbabit.

Setakat ini, sebanyak 14 kamera AES telah dipasang di seluruh negara, tetapi angkanya akan meningkat “dari masa ke masa, seperti mana yang pernah dimaklumkan oleh Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Bagi lima hari pertama AWAS dilaksanakan, sebanyak 13,096 saman telah dikeluarkan, di mana 11,556 daripadanya adalah disebab kesalahan memandu melebihi had laju. “Saya berpendapat ini (jumlah besar bagi pesalah trafik) disebabkan masih ramai yang tidak memahami fungsi AWAS atau mungkin mereka tidak takut dengannya (undang-undang terbabit). Jadi, inilah sebabkan pesalah trafik harus dihukum setimpal dnegan kesalahan yang dilakukan,” ujar Law lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required