Sistem Kejara hanya akan dikira bermula 15 April ini

Sistem Kejara hanya akan dikira bermula 15 April ini

Walaupun sebelum ini telah diumumkan perlaksaannya akan dimulakan 1 April lalu, Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS) yang menyatukan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dan Sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (KEJARA) hanya akan berkuatkuasa sepenuhnya pada 15 April ini, menurut laporan The Star.

“Kami memberikan semua pengguna jalan raya tempoh penangguhan selama dua minggu. Menjelang 15 April, kami akan mengazetkan sistem demerit. Untuk masa sekarang, ia masih lagi dalam peringkat percubaan. Pengguna jalan raya yang dikesan melakukan kesalahan melebihi had laju dan tidak mematuhi lampu isyarat menerusi kamera automatik kami dalam tempoh percubaan ini akan diberikan peringatan,” kata menteri pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai kepada pemberita di Sepang hari ini.

Setakat ini, sebanyak 14 kamera AES telah dipasang di seluruh negara, tetapi angkanya akan meningkat “dari masa ke masa,” kata Liow.

Laporan sebelum ini menyebut, sistem markah demerit Kejara ini akan dimulakan dengan dua kesalahan iaitu melebihi had laju dan melanggar isyarat lampu merah. Kesemua pengguna jalan raya akan bermula dengan diberikan 20 mata, dan lesen mereka akan digantung sekiranya kesemua mata telah ditolak (saman juga akan diberikan pada setiap kesalahan dilakukan).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required