SPYSHOT: Bajaj V15 – model Modenas seterusnya?

SPYSHOT: Bajaj V15 – model Modenas seterusnya?

Pada bulan April yang lalu, Modenas telah mengesahkan menjalin kerjasama dengan Bajaj Auto dari India untuk memasarkan motosikal jenama tersebut di Malaysia. Tanpa lengah, awal bulan ini pula, syarikat itu mengeluarkan teaser yang mengatakan tiga model akan dilancarkan.

Dua gambar teaser awal yang dikeluarkan memberi bayangan kepada apa yang kami jangkakan sebagai model Bajaj RS200 dan NS200, tetapi bagi yang ketiga, walaupun teaser untuknya masih belum dikeluarkan, boleh dijangka ia adalah Bajaj V. Di India Bajaj V dijual dalam pilihan enjin 124.5 cc dan 149.5 cc, tetapi bagi Malaysia, kami menjangka yang tiba adalah model 149.5 cc.

Menguatkan lagi jangkaan tersebut, seorang individu dengan nama Zul Mohd Ali telah memuat naik gambar sebuah motosikal yang dilihat sama seperti Bajaj V di laman Facebook Modenas. Walaupun badan motosikal ini ditutup serba hitam tanpa sebarang grafik, boleh dilihat daripada bentuk lampu belakang, ekzos, lampu hadapan serta penghadang enjinnya ia adalah Bajaj V.

Enjin 149.5 cc Bajaj V adalah daripada binaan satu silinder SOHC empat strok penyejukan udara dan mampu menghasilkan 12 PS pada 7,500 rpm dan 12.7 Nm pada 5,500 rpm. Pada bahagian hadapan motosikal ini terdapat fork teleskopik 33 mm, brek cakera 240 mm, rim 18 inci dan tayar 90/90, sementara di belakang pula terdapat suspensi gas berkembar, brek dram, rim 18 inci dan tayar 120/80.

Tangki minyak Bajaj V boleh diisi sebanyak 13 liter, manakala tempat duduk belakangnya mempunyai penutup yang boleh ditanggalkan, seterusnya memberi pilihan gaya berbeza kepada pemiliknya. Di India, Bajaj V 149.5 cc dijual pada harga sekitar 63,000 rupee bersamaan apabila ditukar terus kepada Ringgit Malaysia adalah RM4,239.

GALERI: Bajaj V15

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required