Tempahan untuk Honda Civic Type-R bagi pasaran UK telah pun diumumkan dibuka baru-baru ini, dan pelanggan dijangka bakal menerima kereta mereka bermula bulan hadapan. Sehubungan dengan itu, Honda telah menyiarkan video dan juga galeri imej tambahan untuk Civic Type-R pasaran Eropah.

Siri video baharu ini terdiri dari dua klip yang memperkenalkan tiga mod pemanduan pada hatchback berprestasi tinggi ini yang boleh merubah karekternya untuk disesuaikan pada situasi pemanduan tertentu. Jika dilihat pada model-model Type-R semasa era 90’an dahulu, Civic Type-R EK9 misalnya, ia direka sebagai jentera litar sebenar yang dibina tanpa mengambil kira pratikaliti kegunaan seharian.

EK9 dihasilkan dari Civic EK tiga pintu versi biasa tetapi telah dikurangkan penebat-penebat bunyi, tiada pengelap cermin belakang, tiada beg udara, tiada radio, tiada brek ABS, malah pendingin hawa juga ditawarkan hanya sebagai ciri opsyenal – semata-mata bagi mengurangkan beratnya. Berbeza dengan model Type-R FK8 yang lebih moden ini, ia dilengkapi dengan segala-galanya.

Pemandu juga tidak perlu berkorban dengan terpaksa memandu dengan keadaan ‘terhenjut-henjut’ sepanjang masa kerana mod Comfort memberikan talaan suspensi adaptif yang lebih lembut serta stereng yang lebih lancar dan selesa. Mod Sport pula direka dengan mengadunkan talaan seimbang antara keselesaan dan dinamik.

Manakala ketika di litar atau pemandu mahukan keseluruhan prestasi Civic Type-R diserlahkan, mod +R perlu diaktifkan, memberikan talaan suspensi paling keras serta respon stereng paling pantas. Mod ini juga menjadikan enjin berada pada keadaan paling agresif, dengan tork sepenuhnya dibebaskan bermula pada takat rpm rendah. Fungsi auto-blip (membolehkan teknik heel & toe dilakukan secara automatik) juga berfungsi pada tahap paling optimum pada mod ini.

Honda Civic Type-R 2017 dijana enjin K20C 2.0 liter i-VTEC Turbo dengan suntikan bahan api terus menghasilkan 320 PS (10 PS lebih dari FK2R) pada takat 6,500 rpm serta tork maksima 400 Nm bermula 2,500 hingga 4,500 rpm. Ia dipadankan dengan kotak gear manual enam kelajuan nisbah rapat, memacu roda hadapan membolehkannya memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 5.7 saat.

Selain diikiraf sebagai kereta dengan pecutan paling pantas dalam kelasnya, Civic Type-R generasi baharu turut dinobatkan sebagai kereta pacuan roda hadapan paling laju di litar Nurburgring dengan catatan lap terpantas 7 minit 43.8 saat – 6.83 saat lebih pantas dari Civic Type-R FK2R generasi terdahulu dan 3.39 lebih laju dari VW Golf GTI Clubsport S.

Kemunculan Civic Type-R FK8 pada tahun ini juga sebagai meraikan ulangtahun ke-25 legasi Type-R yang bermula dengan Honda NSX Type-R yang diperkenalkan pada tahun 1992.