VIDEO: Volkswagen Golf GTI Clubsport S perbaharui rekodnya di Nurburgring – 7 minit 47.19 saat

Walaupun telah dinobatkan sebagai kereta pacuan hadapan paling pantas di litar Nurburgring dengan rekod 7 minit 49.21 saat sebelum ini, Volkswagen Golf GTI Clubsport S kembali semula ke litar “The Green Hell” berkenaan untuk memecahkan rekodnya sendiri.

Menurut Volkswagen, dengan keadaan suhu lapan darjah Celsius, ia adalah sempurna bagi memastikan enjin dan tayar berada kondisi yang paling optimum bagi mencatatkan masa terbaik. Oleh itu, Golf GTI Clubsport S kini mencatatkan masa sepusingan terpantas 7 minit 47.19 saat dilitar tersebut, dua saat lebih pantas dari sebelum ini.

Pada Jun 2014, rekod kereta pacuan roda hadapan paling pantas di Nurburgring di pegang oleh Renault Megane RS 275 Trophy-R dengan catatan masa 7 minit 54.36 saat. Rekod berkenaan kemudiannya dipecahkan pula oleh Honda Civic Type-R dengan catatan masa 7 minit 50.63 saat, sebelum kedudukan nombor satu berkenaan dirampas oleh Golf GTI Clubsport S.

Selain itu, catatan masa Golf GTI Clubsport S ini juga menunjukkan ia lebih pantas berbanding BMW M2 (7 minit 58 saat) dan juga Mercedes-Benz SLR McLaren (7 minit 52 saat).

Berbanding GTI biasa, Clubsport S ini masih menggunakan enjin TSI 2.0 liter tetapi telah diolah semula bagi memberikan kuasa keseluruhan 310 PS dan tork maksima 380 Nm. Model ini juga hanya hadir dengan transmisi manual enam-kelajuan bagi menyalurkan kuasa enjin ke roda hadapan.

Selain itu, model istimewa ini turut menerima talaan casis bagi meningkatkan kestabilannya serta mengurangkan understeer. Ia didatangkan secara standard dengan tayar Michelin Sport Cup 2 yang lebih mempunyai daya cengkaman lebih baik, brek yang dipertingkatkan serta tiada tempat duduk belakang, semata-mata untuk mempertingkatkan prestasinya. Walau bagaimanapun, model ini hanya dibina terhad kepada 400 unit sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required