Audi tayang teaser model sedan A8 2018 sekali lagi

Audi tayang teaser model sedan A8 2018 sekali lagi

Persidangan Audi di Barcelona telah menyebarkan satu imej teaser terkini bagi Audi A8 2018 baharu, yang dijangka akan diperkenalkan secara rasmi 11 Julai ini.

Melihat sedikit gambaran menerusi imej ini, sedan mewah ini kelihatan banyak mengambil inspirasi dari model konsep 2014, dengan benjolan yang ketara pada bahagian gerbang roda hadapan dan belakang – yang mengambarkan sistem pacuan semua-roda quattro – yang ditekankan untuk rekaan bagi model kali ini.

Selain itu, kelihatan satu sudut lipatan di sepanjang rusuk yang menghubungkan antara lampu utama dan lampu belakang, ditambah pula dengan lampu nyalaan siang LED serya kekemasan biru dengan kehadiran teknologi laser yang pertama kali ditampilkan pada R8. Lampu belakang juga berbentuk-L, dengan satu bar kecil merentasi sehingga hujung belakangnya.

Audi turut mendedahkan sedikit informasi mengenai model akan datang ini, di mana penjana kuasa hibrid sederhana 48-voltan juga akan didatangkan secara standard bagi setiap A8. Malahan belt alternator starter (BAS) akan memulihkan tenaga kinetik dan menyimpannya di dalam bateri lithium-ion 10 Ah, di mana ia akan memberikan kuasa pada sistem elekrikal utama kereta.

Sistem ini juga membolehkan kereta bergerak pada kelajuan antara 55 dan 160 km/j sehingga 40 saarm dan sistem mula/henti hanya akan bermula di bawah 22 km/j. Untuk menghidupkan kembali enjin, BAS akan berputar mengikut kelajuan ideal, sebelum penjana kuasa dihidupkan semula. Secara keseluruhan, Audi berkata sistem ini membantu mengurangkan penggunaan bahan api pada model petrol V6 turbo sebanyak 0.7 km per liter.

Selain itu, A8 baharu ini juga menggunakan material campuran Audi Space Frame (ASF) yang mengandungi aluminium, keluli, magnesium dan gentian karbon yang memberikan ketegaran dan keutuhan yang lebih optimum. Ia juga menggunakan sistem suspensi elektromekanikal yang melaraskan setiap belokan mengikut keadaan jalan, termasuk berpandukan kamera hadapan untuk mengesan bonggol.

Bukan itu sahaja, A8 juga didatangkan dengan teknologi Audi AI yang memberikan penguasaan pemanduan sendiri Tahap 3, membenarkan kereta dipandu sendiri dengan kelajuan sehingga 60 km/j, dan membolehkan pemandu memfokuskan urusan lain termasuk membaca. Selagi mereka bersedia untuk kembali mengawal pemanduan termasuk dalam keadaan trafik yang memerlukan penguasaan manusia, di mana tanda isyarat akan diberikan antara lapan hingga 10 saat sebelum mengambil alih semula pemanduan.

Lain-lain fungsi baharu termasuklah kawalan parkir sendiri, tempat duduk belakang dengan fungsi urut kaki. Audi A8 baharu ini juga telah tampil eksklusif dalam balutan penyamaran ketika majlis tayangan perdana filem Spiderman: Homecoming baru-baru ini di USA.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required