Audi e-tron FE04 – dibangunkan bersama Schaeffler

Audi e-tron FE04 – dibangunkan bersama Schaeffler

Audi adalah pengeluar kenderaan Jerman pertama yang menyatakan penglibatan penuh dalam perlumbaan Formula E, dan kini mereka telah menunjukkan jentera yang akan digunakan untuk bersaing dalam musim 2017/2018, iaitu e-tron FE-04. Kereta ini akan membuat penampilan pertama semasa perlumbaan pembukaan di Hong Kong 2 Disember nanti.

Grafik kenderaan ini menggunakan warna hijau dan putih sebagai warna utama, manakala pemacunya pula yang terdiri daripada motor elektrik, transmisi, suspensi serta perisian yang berkaitan, semuanya dibangunkan sendiri oleh Audi. Transmisi yang digunakan adalah unit satu kelajuan tunggal yang direka untuk kecekapan.

“Kami, bersama rakan kongsi teknologi iaitu Schaeffler telah berjaya membangunkan sebuah penjana kuasa yang baru,” kata ketua Audi Motorsport, Dieter Gass. “Anda boleh menyaksikan sendiri perkara ini dengan melihat kepada perumah karbon yang digunakan. Kereta ini juga menghasilkan bunyi yang berlainan.”

Audi e-tron FE04 – dibangunkan bersama Schaeffler

Pasukan Audi Sport ABT Schaeffler akan mengekalkan senarai pelumba mereka, yang termasuk juara dunia Lucas di Grassi dan Daniel Abt. Antara pencapaian mereka yang dibanggakan adalah 24 kali podium, enam kemenangan dan empat kali bermula di petak pertama. Pasukan ini juga mempunyai ketua baru, iaitu Allan McNish, yang juga adalah pemenang Le Mans sebanyak tiga kali.

Selain Audi, BMW juga akan bersaing dalam perlumbaan Formula E, tetapi bermula pada musim 2018/2019, manakala Mercedes-Benz pula pada tahun selepas itu. Di dalam keluarganya sendiri, Audi akan disertai oleh Porsche yang turut akan bersaing pada tahun 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required