Toyota GR HV Sports Concept – kereta sports konsep hibrid dengan gear manual enam-kelajuan ‘palsu’

Toyota GR HV Sports Concept – kereta sports konsep hibrid dengan gear manual enam-kelajuan ‘palsu’

Pada Tokyo Motor Show yang akan berlangsung pada bulan ini, Toyota bakal membawa sebuah kereta sport konsep dengan janakuasa hibrid digelar GR HV Sport. Rekaan kereta sport ini macam pernah nampak? Ya, ia sebenarnya diasaskan dari kerangka Toyota 86 sedia ada.

Berbanding 86, kereta konsep ini menampilkan muncung yang lebih panjang, menjadikan ukuran keseluruhannya 155 mm lebih panjang dari biasa. Bukan sahaja panjang, malah ia juga direka 30 mm lebih lebar berbanding 86 standard.

Muka kereta ini juga telah direka agar ia lebih unik dan tersendiri dengan menampilkan lampu LED melintang dan juga liang kemasukan udara hadapan yang besar – diinspirasikan dari jentera perlumbaan Le Mans Toyota TS050 Hybrid.

Toyota GR HV Sports Concept – kereta sports konsep hibrid dengan gear manual enam-kelajuan ‘palsu’

Bukan itu sahaja, malah lampu belakang kecil, diffuser belakang yang besar, liang kemasukan udara pada lampu belakang dan juga rim aloi 10-jejari berdiameter 19-inci turut direka diinspirasikan dari jentera perlumbaan tersebut. Ia juga direka dengan bumbung Targa (boleh dibuka tetapi tiang dan cermin belakang masih kekal) bagi memperingati semula Toyota Supra Targa Top dan juga Toyota Sports 800.

Masuk ke bahagian kabin, ia masih lagi kelhatan seperti kabin Toyota 86. Perubahan dilakukan adalah pada roda stereng (diberikan logo Gazoo Racing atau GR) dan juga kluster informasi digital di belakangnya.

Namun jika anda perhatikan, ada sedikit perkara pelik pada tuil gear dan juga tombol tengah kereta ini. Ia diberikan tombol gear dengan illustrasi tukaran gear manual H-pattern, tetapi, di bawah skrin pada konsol tengah, terdapat juga butang transmisi automatik P-R-N-D-M.

GR HV Sport sebenarnya dilengkapi dengan transmisi automatik, namun pemandu masih lagi boleh ‘berangan’ untuk memandu kereta ini seperti kereta dengan transmisi manual. Tetapi perincian berkenaan sistem ini masih lagi belum dinyatakan oleh Toyota. Jadi sama ia menggunakan transmisi enam-kelajuan automatik konvensional seperti 86 auto atau transmisi CVT elektronik (eCVT) atau ia turut akan diberikan pedal klac palsu bagi melengkapkan ‘berangan manual’ tersebut masih lagi belum dapat dipastikan.

Unit janakuasa hibrid kereta ini juga masih belum diketahui. Dua kemungkinan yang boleh diagak – pertama, ia menggunakan sistem Multi-Stage Hybrid seperti pada Toyota Prius dan juga jentera lebih berkuasa Lexus LS 500h dan LC 500h. Kedua, ia mungkin dikuasakan unit janakuasa Toyota Hybrid System-Racing (THS-R) yang didakwa dihasilkan dari teknologi jentera perlumbaan TS050 Hybrid.

Bagi sistem THS-R, ia menggunakan dua unit MGU-K (motor generator unit-kinetic) pada setiap gandar bagi menjana semula tenaga yang hilang ketika membrek. Kuasa pada sistem ini dibekalkan dari bateri lithium-ion, berbanding menggunakan kapasitor menerusi sistem pada jentera TS030 dan TS040 terdahulu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required